Leveren

Handreiking archiveren by design

In de categorie ‘leveren’ is de centrale vraag: hoe nemen we een oplossing in gebruik? Oftewel, hoe voeren we de daadwerkelijke verandering in?

Activiteiten die te maken hebben met leveren gaan bijvoorbeeld over:

  • het kiezen van een oplossing(srichting) of scenario;
  • het inrichten en testen van een applicatie;
  • het opstellen van procedures en beheerafspraken;
  • het voorlichten en trainen van gebruikers.

Voor ‘leveren’ worden keuzes gemaakt. Soms is het nodig om hierbij concessies te doen. Een oplossing die vanuit het perspectief van duurzame toegankelijkheid het meest geschikt lijkt, kan bijvoorbeeld technisch niet worden gerealiseerd. Of te veel tijd of geld kosten. De informatieprofessional moet dan meedenken over een alternatief.

Het maken van beheerafspraken is binnen levering belangrijk. Als een informatiesysteem ‘by design’ zo is ingericht dat informatie conform wet- en regelgeving beheerd kan worden, dan moet de uitvoering van dat beheer ergens belegd worden. Bijvoorbeeld het uitvoeren van jaarlijkse vernietiging.

Typische documentatie bij ‘leveren’

Typische documentatie waarin de uitkomst van ‘leveren’ is vastgelegd zijn een testverslag, migratieverslag, transparantiedocument over gegevensleveringen, beheerovereenkomst met een interne beheerafdeling, dienstverleningsovereenkomst (DVO) en/of service level agreement (SLA).