Werkt er op jouw school een docent die het als geen ander verdient deze prijs te winnen? Geef hem of haar op voor de titel Geschiedenisdocent 2021. De deadline voor aanmeldingen is 1 april 2021.
De beste geschiedenisdocent van het jaar
Voor het achtste jaar op rij kiest een vakjury, onder leiding van Noraly Beyer, journalist en presentator, de beste geschiedenisdocent van het land. Docenten die met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Docenten die leerlingen uitdagen heden en verleden met elkaar te verbinden. Deze docenten willen wij belonen voor hun bijdrage aan het onderwijs. De verkiezing van de geschiedenisdocent van het jaar wordt georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met het Nationaal Archief en de NTR.
Hoe meld ik mijn docent aan?
Iedereen kan zijn of haar beste geschiedenisdocent nomineren. Aanmelden van een geschiedenisdocent kan tot en met 1 april 2021. De nominatie van de docent is pas compleet als hij of zij wordt aanbevolen door leerlingen én door collega’s (directie en/of docenten). Per docent kan maximaal één leerling-formulier en één directie/docenten-formulier worden ingediend. Als meerdere leerlingen dezelfde docent willen nomineren moeten zij samen één formulier invullen.
De verkiezing
De winnaar wordt gekozen door een vakjury van tien vooraanstaande historici en mensen uit het onderwijsveld. Op 13 november 2021 wordt de winnaar bekend gemaakt in het Rijksmuseum. De winnende docent is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op, én mag met de hele klas naar het Rijksmuseum. De top 3 mag met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.
De jury
De jury onder leiding van juryvoorzitter Noraly Beyer selecteert uit de aanmeldingen 15 docenten en bezoekt hen op school. Deze bezoeken leveren een shortlist op van zes docenten van wie videoportretten worden gemaakt. Uit deze shortlist komt een top 3, uit wie de jury de beste geschiedenisdocent van het jaar kiest.
De jury bestaat uit:
- Voorzitter: Noraly Beyer
- Hanneke Tuithof, lector vakdidactiek gammavakken Hogeschool Fontys en vakdidacticus UU
- Maud Verhoeven, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
- Julian Josten, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
- Ton van der Schans, voorzitter Vereniging Geschiedenisdocenten Nederland
- Jarno Groenveld, geschiedenisdocent en afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht masterprogramma Geschiedenis: educatie & communicatie
- Anne Tabak, docent Humanities International School Den Haag
- Marion Anker, junior conservator geschiedenis Rijksmuseum
- Femke Veltman, regisseur op de geschiedenisafdeling van omroep NTR
- Ina Dijkman, hoofd Dienstverlening Nationaal Archief
- Valentijn Rambonnet, docent Cultureel Erfgoed, Reinwardt
Noraly Beyer, journalist en presentator: Geschiedenis helpt om te weten wie en wat we zijn, weten waar we vandaan komen en wat er allemaal aan goed en kwaad achter ons ligt, versterkt begrip voor het heden en bevordert inzicht om nu en in de toekomst niet in herhaling te vallen.