Terug naar zoekresultaten

3.12.33 Inventaris van het archief van de Technische Hogeschool/Universiteit Delft, Motor Technisch Colloqium, 1937-2014

Het archief is opgebouwd uit dossiers, deze dossiers betreffende vergaderstukken ledenlijsten, correspondentie en stukken betreffende gehouden voordrachten door het Motor Technisch Colloquium.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

3.12.33
Inventaris van het archief van de Technische Hogeschool/Universiteit Delft, Motor Technisch Colloqium, 1937-2014

Auteur

Afdeling Document Management en Archief, TU Delft

Versie

06-06-2023

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2020 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Technische Hogeschool / Universiteit Delft; Motor Technisch Colloquium
TU Delft / Motor Technisch Colloquium

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1937-2014

Archiefbloknummer

37352

Omvang

; 54 inventarisnummer(s) 1,50 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief, Den Haag

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Motor Technisch Colloquium

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief is opgebouwd uit dossiers, deze dossiers betreffende vergaderstukken ledenlijsten, correspondentie en stukken betreffende gehouden voordrachten door het Motor Technisch Colloquium.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van de Technische Universiteit Delft
De Technische Hogeschool Delft (THD) komt voort uit de 'Koninklijke Akademie ter opleiding van burgerlijke ingenieurs zoo voor 's lands dienst als voor de nijverheid en van kwekelingen voor den handel'. De Akademie werd op 8 januari 1842 opgericht door koning Willem II. Naast ingenieurs en handelsdeskundigen werden er ook ambtenaren opgeleid voor Nederlands-Indië.
De Akademie werd 22 jaar later opgeheven. Met de invoering van de Wet op het Middelbaar Onderwijs, komt in1863 in Delft een Polytechnische Hogeschool. Deze nam de taken van de Akademie over, behalve de opleiding van ambtenaren voor de Oost-Indische dienst.
De Hogeschool leidde architecten en ingenieurs op voor weg- en waterbouw, scheepsbouw, werktuigbouw en mijnbouw.
De Polytechnische Hogeschool had nog geen academisch niveau, dat kwam pas in 1905. De Delftse opleiding werd toen verheven tot Technische Hogeschool.
De feestelijke opening door koningin Wilhelmina vond plaats op 10 juli 1905 in de Stadsdoelen van Rotterdam.
In de jaren1960 en 1970 ontstonden er grote veranderingen in het onderwijs in Nederland. Bestaande bestuursstructuren tussen Hogescholen en Universiteiten zouden veranderen. Wet Universitaire Bestuurshervorming (WUB) en de Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs (WWO) hebben hier voor gezorgd.
In 1985 bepaalde een nieuwe Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs dat de benaming 'hogeschool' alleen nog gold voor hoger beroepsonderwijs. Zo ontstond op 1 september 1986 de Technische Universiteit Delft.
Motor Technisch Colloquium
Het Motor Technisch Colloquium (MTC) werd opgericht naar initiatief van ir. G.D. Boerlage in 1937. Het idee is afgeleid van het World Petroleum Congress, waar Boerlage lid van was. Hij kreeg het verzoek om een Nederlandse samenkomst te organiseren. Dit eerste colloquium vond plaats op 6 augustus 1937 te Ypenburg. Als onderwerpen voor bijeenkomsten komen in aanmerking de theorie en praktijk der verbrandingsmotoren van welk type of afmeting ook. Verder komen in aanmerking algemene onderwerpen als problemen betreffende tandradoverbrenging, geluidsdemping enz.
Het gezelschap vierde in 1987 het 50 jarig bestaan en in november 1988 het 250ste colloquium.
Het MTC had als doelstelling, het op informele wijze contact leggen tussen technici die zich bezig houden met motoren of gasturbines dan wel betrokken zijn bij aanverwante branches. Dit contact komt tot stand door middel van open discussiebijeenkomsten in vervolg op een korte voordracht, inleiding of excursie. Hierdoor wordt een uitwisseling van ideeën en ervaringen van de leden tot stand gebracht.
Het aantal leden onder de 65 jaar werd beperkt tot 100 man. Hierdoor zijn er eisen aan het lidmaatschap gesteld, minimaal vijf jaar ervaring in een positie waaruit een bijdrage geleverd kan worden binnen de wetenschap, fabricage of commercie. Tussen deze drie onderdelen moest ook een gelijke verdeling zijn binnen de groep.
Het bestuur bestond uit een voorzitter, secretaris en twee commissarissen, gekozen op voordracht van de leden van de kerngroep (bestaande uit het bestuur en vier leden). De kern organiseerde tevens de bijeenkomsten.
In de afgelopen decennia zijn er belangrijke veranderingen geweest in de Nederlandse industrie en de structuur daarvan. Hierdoor is de toegang tot vakkennis veranderd. Dit heeft ertoe geleid dat de toegevoegde waarde van het MTC is afgenomen. In 2010 en 2011 zijn gespreksrondes gehouden met actoren in de Nederlandse motorenwereld. Vervolgens heeft het MTC besloten met de activiteiten te stoppen. Het laatste afsluitende colloquium vond plaats op 29 november 2012.
Gezien de aard van het MTC is het archief in beheer van de TH Delft, later TU Delft gekomen.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het te bewerken archiefblok van het Motor Technisch Colloquium handelt over de periode van 1937-2014.
De eerste archiefbescheiden die terug te vinden zijn dateren uit het jaar 1937. Dit zijn omslagen inzake het begin van het MTC, notulen van vergaderingen en presentielijsten.
Op 13 mei 2008 werd de faculteit Bouwkunde getroffen door een enorme brand. In de hectiek die daarna ontstond werd vergeten dat zich in de puinhopen van het gebouw ook een archief bevond.
Dit archief zou verloren zijn gegaan als de Erfgoedinspectie niet had ingegrepen. Medewerkers van deze inspectie maakten duidelijk hoe waardevol ze dit archief vonden en zorgden ervoor dat de inhoud werd gered en gerestaureerd.
Om te voorkomen dat zo’n riskante en dure situatie zich in de toekomst opnieuw voordoet is het Project Calamiteitenplan opgestart. Dit project heeft als doel om alle belangrijke archieven die zich in de faculteiten van de TU Delft bevinden veilig te stellen.
Voor dit veiligstellen is er momenteel, bij de afdeling Document Management & Archieven (DMA), onderdeel van de TU Delft Library, een speciaal Projectteam Calamiteitenplan aanwezig. Dit team beschikt over de deskundigheid om te bepalen wat er – volgens de wet – bewaard moet blijven en archieven op de juiste manier te beschrijven. Ook weten ze hoe archiefmateriaal het beste opgeslagen kan worden.
De omvang van het archiefblok is 1,67 strekkende meter
Het archief bevindt zich in redelijke staat.
De verwerving van het archief
Het archief van het Motor Technisch Colloqium is in 2019 overgedragen aan het Nationaal Archief krachtens art. 12 van de Archiefwet 1995.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief is opgebouwd uit dossiers, deze dossiers betreffende vergaderstukken ledenlijsten, correspondentie en stukken betreffende gehouden voordrachten door het Motor Technisch Colloquium.
Selectie en vernietiging
Voor het selecteren van het archief is als uitgangspunt het Basisselectiedocument (BSD) 60 Wetenschappelijk Onderwijs 1945-1986 gebruikt. Dit naar aanleiding van de relatie met de TH Delft.
Na het ondertekenen van vernietigingslijst is de vernietiging in gang gezet.
Aanvullingen
Er kunnen aanvullingen op dit archief komen.
Verantwoording van de bewerking
Er zijn hiaten ontstaan in het archief. Er is in de jaren tachtig en negentig veel archief vernietigd zonder verklaring van vernietiging, hierdoor zal er nooit achterhaald kunnen worden wat er toen aan archief vernietigd is. In deze inventaris zijn de overgebleven stukken die betrekking hebben op de beschreven periode mee geïnventariseerd.
De materiële toestand waarin het archief is aangetroffen, is redelijk tot goed te noemen. Er is geen brand- , waterschade of actieve schimmel aangetroffen in het archiefblok.
Het archief is ontdaan van alle nietjes, paperclips en andere hechtmechanismen en omgepakt met zuurvrije materiaal.
Ordening van het archief
De dossiers hebben een vrij duidelijk opgebouwde dossierstructuur. De dossiers zijn van algemeen naar bijzonder geordend.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Materiële beperkingen
Het archief kent beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Technische Hogeschool / Universiteit Delft; Motor Technisch Colloquium, nummer toegang 3.12.33, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, TU Delft / Motor Technisch Colloquium, 3.12.33, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Verwante archieven
3.12.08.07 - Technische Hogeschool/Technische Universiteit Delft:
College van Bestuur, 1945-2012 (1914-1938)

Lijst van afkortingen
Afkorting
Voluit
BSD
Basisselectiedocument
DMA
(afdeling) Document, Management en Archief
MTC
Motor Technisch Colloquium
THD
Technische Hogeschool Delft
TH-Delft
Technische Hogeschool Delft
TU Delft
Technische Universiteit Delft
WUB
Wet Universitaire Bestuurshervorming
WWO
Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs