Rol
De Standaardisatieraad:
- prioriteert de inhoudelijke thema's waar het beheer van de kennisproducten zich op richt;
- accordeert nieuwe en gewijzigde kennisproducten. Daarbij beoordeelt de raad of de gevolgde procedure zorgvuldig is geweest. Zodat voldoende rekening is gehouden met input van de gebruikers en experts, op basis van adviezen van werkgroepen en openbare reviews;
- kan kennisproducten aandragen bij een overkoepelende organen die het mandaat hebben om normen op bestuurslagen van toepassing te verklaren. Denk hierbij aan het CIO-beraad voor het Rijk en het College van Dienstverleningszaken van de VNG voor gemeenten;
- kan kennisproducten ter vaststelling als standaard voordragen aan daartoe bevoegde organen, zoals het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid. Merk op dat de Standaardisatieraad zelf niet de bevoegdheid heeft om standaarden op te leggen aan overheidsorganisaties;
- geeft signalen vanuit de verschillende achterbannen door;
- treedt omgekeerd op als ambassadeurs voor de kennisproducten naar de achterbannen.
Scope
De scope van de Standaardisatieraad betreft de ontwikkeling, kennisdeling en ondersteuning bij het in praktijk kunnen brengen van de kennisproducten. De daadwerkelijke implementatie van de kennisproducten valt buiten de scope van de Standaardisatieraad. Samenwerking tussen overheidsorganisatie bij de implementatie kan het beste plaatsvinden binnen (bestaande) overlegorganen die beschikken over het daarvoor benodigde mandaat.
Leden
De leden van de Standaardisatieraad bieden een afspiegeling van de organisaties die gebruik maken van de kennisproducten. In de Standaardisatieraad nemen daarom leden deel vanuit ministeries, zelfstandige bestuursorganen, gemeenten, waterschappen, provincies, en decentrale archiefinstellingen. Op dit moment bestaat de standaardisatieraad uit de volgende leden:
- Afelonne Doek, directeur Nationaal Archief en algemeen rijksarchivaris (voorzitter)
- Fleur ter Borg, Afdelingshoofd ICT Diensten en Voorzieningen, CIO-Rijk, ministerie van Binnenlandse Zaken
- Arne Bakker, directeur Informatie en Services Gemeente Groningen
- Marc van Hilvoorde, afdelingshoofd dienstverlening, ministerie van Financiën
- Dick Bunskoeke, provinciearchivaris en interbestuurlijk toezichthouder provincies Drenthe en Groningen
- Ella Kok-Majewska, directeur en streekarchivaris Regionaal Archief Rivierenland
- Erik Mulder, programmadirecteur Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI)
- Erik Bruinsma, hoofddirecteur Bedrijfsvoering en Strategie, CBS
- Mary-José van Overveld, directielid Waterschap Brabantse Delta
Vergaderstukken
De vergaderstukken vindt u op het Kennisnetwerk Informatie en Archief.