Terug naar zoekresultaten

3.12.37 Inventaris van Technische Hogeschool/Universiteit Delft, Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen, 1971-1989

Het archief bestaat uit papieren dossiers. Het archief omvat de gehele periode van het CVV van oprichting tot en met opheffing. In de stukken zijn zowel de beleidsmatige als de onderzoeksactiviteiten van het centrum terug te vinden.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

3.12.37
Inventaris van Technische Hogeschool/Universiteit Delft, Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen, 1971-1989

Auteur

Afdeling Document Management en Archief, TU Delft

Versie

06-06-2023

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2020 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Technische Hogeschool/Universiteit Delft: Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen (CVV)
TU Delft / CVV

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1971-1989

Archiefbloknummer

37360

Omvang

; 120 inventarisnummer(s) 5,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief, Den Haag

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Technische Hogeschool Delft, Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen Technische Universiteit Delft, Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bestaat uit papieren dossiers. Het archief omvat de gehele periode van het CVV van oprichting tot en met opheffing. In de stukken zijn zowel de beleidsmatige als de onderzoeksactiviteiten van het centrum terug te vinden.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van de Technische Universiteit Delft
De Technische Hogeschool Delft (THD) komt voort uit de 'Koninklijke Akademie ter opleiding van burgerlijke ingenieurs zoo voor 's lands dienst als voor de nijverheid en van kwekelingen voor den handel'. De Akademie werd op 8 januari 1842 opgericht door koning Willem II. Naast ingenieurs en handelsdeskundigen werden er ook ambtenaren opgeleid voor Nederlands-Indië.
De Akademie werd 22 jaar later opgeheven. Met de invoering van de Wet op het Middelbaar Onderwijs, komt in1863 in Delft een Polytechnische Hogeschool. Deze nam de taken van de Akademie over, behalve de opleiding van ambtenaren voor de Oost-Indische dienst.
De Hogeschool leidde architecten en ingenieurs op voor weg- en waterbouw, scheepsbouw, werktuigbouw en mijnbouw.
De Polytechnische Hogeschool had nog geen academisch niveau, dat kwam pas in 1905. De Delftse opleiding werd toen verheven tot Technische Hogeschool.
De feestelijke opening door koningin Wilhelmina vond plaats op 10 juli 1905 in de Stadsdoelen van Rotterdam.
In de jaren1960 en 1970 ontstonden er grote veranderingen in het onderwijs in Nederland. Bestaande bestuursstructuren tussen Hogescholen en Universiteiten zouden veranderen. Wet Universitaire Bestuurshervorming (WUB) en de Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs (WWO) hebben hier voor gezorgd.
In 1985 bepaalde een nieuwe Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs dat de benaming 'hogeschool' alleen nog gold voor hoger beroepsonderwijs. Zo ontstond op 1 september 1986 de Technische Universiteit Delft.
Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen
Op 1 juni 1977 nam de Hogeschoolraad van de TU Delft het besluit Multidisciplinair Centra (MDC) in te stellen “ten behoeve van de stimulatie en coördinatie van het onderwijs en onderzoek op de onderscheiden multidisciplinaire vakgebieden”. Bij de organisatorische vormgeving van de centra werd gekozen voor een matrix-structuur. Op initiatief van de centra zouden onderzoekers uit de vakgroepen samenwerken op multidisciplinaire projecten. De Multidisciplinaire centra binnen de TU Delft waren onderdeel van het Bureau van de Universiteit. De taken van de MDC’s waren het stimuleren van interfacultair en interuniversitair onderzoek en onderwijs, advisering en ondersteuning van onderzoekers en het functioneren als communicatiekanaal voor interne en externe relaties. Daarbij wordt met name gedacht aan het ontwikkelen van de derde geldstroom. Binnen de TU Delft waren er vijf Centra
  • Centre for International – Co-operation and Appropriate Technology (CICAT)
  • Multidisciplinair Energie Centrum (MEC)
  • Centrum Medische Techniek (CMT)
  • Centrum Technische Milieukunde (CTM)
  • Centrum Vervoers- en Verkeerswezen (CVV)
Het CVV had een groot maatschappelijk belang, aangezien het een Nationaal, Europees en Internationaal aandachtsgebied betrof. Zowel ministeries, adviesorganen en industrie handelden binnen dit gebied. Een van de taken was ook het nationaal zowel als internationaal lokaliseren van nieuwe onderzoeksmarkten en signaleren van actuele systeem-technologische ontwikkelingen. Het werkgebied van het CVV omvatte het totale veld van transport van personen, goederen en informatie, met als meest betrokken disciplines wegvervoer, railvervoer, maritiem vervoer, luchtruimvervoer, intern transport, pijpleidingenvervoer, datatransmissie, telecommunicatie en informatietechnologie. Het CVV organiseerde regelmatig vakgerichte internationale congressen en nationale symposia, waarin actuele onderwerpen en recente ontwikkelingen het aandachtsgebied nader worden uitgediept en thematisch behandeld. In 1988 was er sprake van een werkgroep reorganisatie Multidisciplinaire Centra, waarin de toekomst van de verschillende centra werden onderzocht. Het mocht echter niet baten. In 1989 is het CVV opgeheven door het College van Bestuur (CvB). De coördinatie en stimulatie van multidisciplinair onderwijs en onderzoek zou niet meer vanaf het centrale niveau van de Universiteit bevorderd hoeven te worden. Dit besluit valt binnen de taakreductie van het bureau van de Universiteit. Alleen het CICAT bleef na deze taakreductie bestaan.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief van het Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen van de Technische Hogeschool en Technische Universiteit Delft handelt over de periode van 1971-1989.
De eerste archiefbescheiden die terug te vinden zijn dateren uit het jaar 1971. Dit zijn onder andere notulen van het centrumbestuur van het CVV.
Op 13 mei 2008 werd de faculteit Bouwkunde getroffen door een enorme brand. In de hectiek die daarna ontstond werd vergeten dat zich in de puinhopen van het gebouw ook een archief bevond.
Dit archief zou verloren zijn gegaan als de Erfgoedinspectie niet had ingegrepen. Medewerkers van deze inspectie maakten duidelijk hoe waardevol ze dit archief vonden en zorgden ervoor dat de inhoud werd gered en gerestaureerd.
Om te voorkomen dat zo’n riskante en kostbare situatie zich in de toekomst opnieuw voordoet is het Project Calamiteitenplan opgestart. Dit project heeft als doel om alle belangrijke archieven die zich in de faculteiten van de TU Delft bevinden veilig te stellen.
Voor dit veiligstellen is er momenteel, bij de afdeling Document Management & Archieven (DMA), onderdeel van de TU Delft Library, een speciaal Projectteam Calamiteitenplan aanwezig. Dit team beschikt over de deskundigheid om te bepalen wat er, volgens wet en regelgeving, bewaard moet blijven en archieven op de juiste manier te beschrijven. Ook weten ze hoe archiefmateriaal het beste opgeslagen kan worden.
De omvang van het archiefblok is 5 strekkende meter.
Het archief bevindt zich in redelijke staat.
De verwerving van het archief
Het archief van de Bibliothecarissen is in 2019 overgedragen aan het Nationaal Archief krachtens art. 12 van de Archiefwet 1995.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief bestaat uit papieren dossiers. Het archief omvat de gehele periode van het CVV van oprichting tot en met opheffing. In de stukken zijn zowel de beleidsmatige als de onderzoeksactiviteiten van het centrum terug te vinden.
Selectie en vernietiging
Voor het selecteren van het archief is het Basisselectiedocument (BSD) 60 Wetenschappelijk Onderwijs 1985 - gebruikt.
Na het ondertekenen van vernietigingslijst is de vernietiging in gang gezet.
Aanvullingen
Er kunnen aanvullingen op dit archief komen.
Verantwoording van de bewerking
Er zijn hiaten ontstaan in het archief. Er is in de jaren tachtig en negentig veel archief vernietigd zonder verklaring van vernietiging, hierdoor zal er nooit achterhaald kunnen worden wat er toen aan archief vernietigd is. In deze inventaris zijn de overgebleven stukken die betrekking hebben op de beschreven periode mee geïnventariseerd.
De materiële toestand van het archief is redelijk tot goed te noemen. Er is geen brand- , waterschade of actieve schimmel aangetroffen in het archiefblok.
Het archief is ontdaan van alle nietjes, paperclips en andere hechtmechanismen en omgepakt met zuurvrije materiaal.
Ordening van het archief
De dossiers zijn binnen rubrieken in dit archief geordend. Deze rubrieken zijn opgesteld van algemeen naar bijzonder en gericht op de werkzaamheden van het Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Technische Hogeschool/Universiteit Delft: Centrum voor Vervoers- en Verkeerswezen (CVV), nummer toegang 3.12.37, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, TU Delft / CVV, 3.12.37, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Verwante archieven
3.12.08.07 - Inventaris van het archief van de Technische Hogeschool/Technische Universiteit Delft:
College van Bestuur, 1945-2012(1914-1938)

Lijst van afkortingen
Afkorting
Voluit
BSD
Basisselectiedocument
CICAT
Centre for International – Co-operation and Appropriate Technology
CMT
Centrum Medische Techniek
CTM
Centrum Technische Milieukunde
CvB
College van Bestuur
CVV
Centrum Vervoers- en Verkeerswezen
CVVO
Commissie Verkeers- en vervoersonderzoek
DMA
(afdeling) Document, Management & Archief
MDC
Multidisciplinair Centrum
MEC
Multidisciplinair Energie Centrum
P.A.W.
Projectgroep Automatisering in het wegverkeer
P.E.A.
Projectgroep Elektrische aandrijvingssystemen
P.O.V.
Projectgroep Optimalisatie Verkeersregelingen
THD
Technische Hogeschool Delft
TH Delft
Technische Hogeschool Delft
T.I.O.P.
Projectgroep Technische Integratie van het Openbaar Personenvervoer
TUD
Technische Universiteit Delft
TU Delft
Technische Universiteit Delft
WUB
Wet Universitaire Bestuurshervorming
WWO
Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs

Archiefbestanddelen