Terug naar zoekresultaten

2.27.40 Inventaris van het archief van de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen en taakvoorganger van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, (1988) 1995-2006

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.27.40
Inventaris van het archief van de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen en taakvoorganger van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, (1988) 1995-2006

Auteur

Doc-Direkt

Versie

23-11-2023

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2020 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen
MVWS/DVVO

Periodisering

archiefvorming: 1995-2006
oudste stuk - jongste stuk: 1988-2006

Archiefbloknummer

X69

Omvang

706 inventarisnummer(s) 13,90 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften

Archiefdienst

Nationaal Archief, Den Haag

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Directie Ouderenbeleid (, 1988-1999) Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen (, 1999-2006) Gemeenschappelijk Beraad Ouderenvoorzieningen (GBO) (, 1988-1997) Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO)

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat stukken ontvangen en opgemaakt door de Directie Ouderenbeleid over de periode 1995-1999 en door de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen over de periode 1999-2006. Het betreft stukken over de eigen organisatie en over de taken met betrekking tot het tot stand komen, wijzigen, uitvoeren en evalueren van wet- en regelgeving en beleid op het gebied van verpleging en verzorging voor met name ouderen. Tevens bevat het archief beleidsstukken met betrekking tot de zorg voor voorzieningen van gehandicapten over de periode 1995-2006.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Directie Ouderenbeleid (DOB), 1995-1999
De Directie Ouderenbeleid is in 1988 ontstaan uit de Directie Maatschappelijke Dienstverlening en viel onder het Directoraat-Generaal Welzijn van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC). In de periode 1994/1995 werd het Ministerie van WVC gereorganiseerd. De Directie Ouderenbeleid werd geplaatst onder het nieuwe Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De taak van de directie was het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van beleid ten behoeve van ouderen. Centraal hierbij staan activiteiten gericht op het zolang mogelijk zelfstandig functioneren van ouderen in de samenleving en een samenhangende goed afgestemde zorg voor ouderen. De directie bestond uit de volgende organisatieonderdelen:
  • Bureau Financieel-Economische Aangelegenheden
    Taak: ontwikkelen van het financieel-economisch beleid, toetsen van rechtmatigheid en doelmatigheid van subsidies, zorgdragen voor financieel beheer van de begroting, uitvoeren van subsidieregelingen, bieden van ondersteuning op automatiseringsgebied, opstellen van het hoofdstuk ouderen van het Financieel Overzicht Zorg, vaststellen specifieke uitkering lagere overheden.
  • Hoofdafdeling Zorgvoorzieningen
    Taak: ontwikkelen van de intramurale ouderenzorg: a) ten aanzien van de bejaardenoorden: aanpassen van regelgeving Wet op bejaardenoorden aan nieuwe ontwikkelingen, ontwikkelen en uitvoeren van beleid betreffende bejaardenoorden met een bijzondere functie, stimuleren van nieuwe vormen van verzorgingshuizen; b) ten aanzien van de verpleeghuizen: afgeven verklaringen ex. Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZV) en erkenningen ex. Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), overzichten verschaffen van planningsactiviteiten, berekenen van financiële kaders ten behoeve van verpleeghuiszorg, (mede)ontwikkelen van nieuwe vormen van verpleeghuiszorg.
  • Hoofdafdeling Ontwikkeling en Afstemming
    Taak: zorgdragen voor inter- en intradepartementale beleidsafstemming waaronder onderhouden secretariaat Interdepartementale Stuurgroep Ouderenbeleid (ISO), afstemmen van onderzoeksactiviteiten en implementatie van de resultaten van onderzoek, onderhouden van de relaties met organisaties van en ten behoeve van ouderen en de Raad voor het Ouderenbeleid, ontwikkelen en uitvoeren van het substitutie-, preventie- en zorgvernieuwingsbeleid voor ouderen, ontwikkelen en bevorderen van experimenten op het terrein van het ouderenbeleid, ontwikkelen en uitvoeren van beleid ten aanzien van gerontologie en de medische aspecten van veroudering, internationaal ouderenbeleid en de Pas 65-regeling.
In 1999 werd de Directie Ouderenbeleid opgeheven in verband met taakuitbreiding voor de thuiszorg. De taken werden ondergebracht bij een nieuw gevormde directie, genaamd Directie Verpleging, Verzorging en Ouderenbeleid.
Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen (DVVO), 1999-2006
De taak van de DVVO was het faciliteren en stimuleren van een bij de zorgvraag aansluitend en samenhangend zorgaanbod op het gebied van verpleging en verzorging. Daarbij was specifiek aandacht voor kwetsbare groepen (waaronder kwetsbare ouderen) en voor de zorgvraag op het raakvlak met wonen en zorg. De directie bestond uit de volgende organisatieonderdelen:
  • Afdeling Sturing en Financiering
    Taak: coördinatie van het beleidsproces als het gaat om financierings-, besturings- en informatievraagstukken. Binnen deze afdeling zijn drie thema's gegroepeerd: a) financiën, financiering van het gewenste zorgaanbod met daarbij de noodzakelijke beheersing van kosten; b) sturing en informatievoorziening, adequate monitoring en bijsturing, met inzet van alle wettelijke instrumentarium; c) planning en bouw, kerntaken rond de Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZV), registratie van bouwactiviteiten en toetsing bouwkaders.
  • Afdeling Zorgaanbod
    Taak: beleidscoördinatie op het terrein van zorgaanbod. Bij deze afdeling ligt het primaat voor beleidscoördinatie rond drie thema's: a) zorgaanbieders, kerntaken horend bij het stimuleren en faciliteren van bestuurlijke vernieuwing en spreiding toegankelijkheid en doelmatigheid van het bij de zorgvraag aansluitend zorgaanbod, meerjarenafspraken en aanpak wachtlijsten; b) zorgaanbod en productontwikkeling kerntaken op gebied van inhoudelijk zorgaanbod mede in relatie tot kwetsbare groepen ouderen; c) arbeidsmarkt en professionalisering, kerntaken rond arbeidsmarktvraagstukken op terrein van verpleging en verzorging met speciale aandacht voor werkdruk en imago.
  • Afdeling Zorgvraag
    Taak: beleidsontwikkeling en beleidscoördinatie op het terrein van de zorgvrager binnen het domein van verpleging en verzorging. Binnen de afdeling zijn drie beleidsthema's gegroepeerd: a) zorgvraagontwikkeling, genereren van relevante beleidsinformatie en vertalen daarvan in zorgvraagscenario's en beleidsvoorstellen; b) indicatiestelling, kerntaken met betrekking tot Regionale Indicatie Organen (RIO's); c) indicatiesystematiek, kerntaken gerelateerd aan versterking van de positie van patiënten en consumenten op het gebied van wonen, zorg en dienstverlening.
  • Afdeling Intersectoraal Ouderenbeleid
    Taak: ontwikkelen, doen uitvoeren en evalueren van een geïntegreerd senioren- en ouderenbeleid. Het formuleren van een breed gedragen visie op de gevolgen van de vergrijzing in de komende decennia, specifiek gericht op de positie van ouderen. Het herformuleren van het senioren- en ouderenbeleid.
  • Directiebureau
    Taak: bedrijfsmatige, juridische, communicatieve en secretariële ondersteuning aan de directie.
In het Strategisch Akkoord van 2003-2006 heeft het kabinet besloten de beleidsverantwoordelijkheid voor de Wet voorzieningen gehandicapten te verplaatsen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). In dit kader is bij Koninklijk Besluit van 22 juli besloten om de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te belasten met de behartiging van de aangelegenheden op het terrein van de zorg voor voorzieningen van gehandicapten voor zover deze zorg voor 22 juli 2002 was opgedragen aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De feitelijke overdracht vergde iets meer tijd en werd gerealiseerd per 1 november 2002.
In 2006 werd de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen opgeheven. De taken werden verdeeld onder de Directie Langdurige Zorg en de Directie Maatschappelijke Ondersteuning.
Gemeenschappelijk Beraad Ouderenvoorzieningen (GBO), 1988-1997
Het Gemeenschappelijk Beraad Oudervoorzieningen (GBO) is in 1988 opgericht. In het GBO participeerden de volgende landelijke organisaties op het terrein van ouderenvoorzieningen: de Centrale Raad voor Gezinsverzorging, het Landelijk Platform Welzijnswerk voor Ouderen, de Nationale Kruisvereniging, de sectie Verpleeghuizen van de Nationale Ziekenhuisraad en de Vereniging van Nederlandse Bejaardenoorden. Het beraad had tot doel de onderlinge uitwisseling van informatie en standpunten over bestaand beleid en beleidsvoornemens met betrekking tot ouderenvoorzieningen en voorzieningen die voor ouderen in het bijzonder van belang zijn te bewerkstelligen. Het beraad had daarnaast tot doel het voorbereiden en voeren van overleg met de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) als voorzien in de beschikking ‘Instelling gestructureerd overleg ouderenbeleid particuliere organisaties’ oftewel het Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO). In 1997 werden de werkzaamheden van het GBO beëindigd.
Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO), 1988-
Het GOO is in 1988 ingesteld door de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) bij de Regeling Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid. Het is een bestuurlijk overleg waaraan de minister (voorzitter) en de bestuurlijke delegaties van de landelijke organisaties op het terrein van ouderenvoorzieningen deelnemen. Het GOO heeft tot doel: beraad over een samenhangend ouderenbeleid door middel van uitwisseling van informatie over het bestaande beleid en over beleidsvoornemens, het bespreken van standpunten, voorstellen en ideeën omtrent het gevoerde of te voeren beleid en het maken van afspraken ten aanzien van het gevoerde of te voeren beleid.
Geschiedenis van het archiefbeheer
De archieven van de Directie Ouderenbeleid en de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen waren toegankelijk door middel van het postregistratiesysteem Hermes van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). In de semi-statische fase werden de archieven opgeslagen in Steenbergen (Noord-Brabant). De archiefbestanden bestonden uit dossiers die over het algemeen op onderwerp waren weggezet, met een uniek dossiernummer.
In 2010 zijn de archiefbestanden van de Directie Ouderenbeleid en de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te Den Haag vanuit het depot te Steenbergen in bewaring gegeven aan de Centrale Archief Selectiedienst (CAS) te Winschoten in afwachting van bewerking. Voorafgaande aan de overdracht heeft een materiële toets plaatsgevonden, waarbij geen schade is aangetroffen. Het is niet bekend of in het verleden reeds stukken uit het archief zijn vernietigd.
De archiefbestanden zijn door Doc-Direkt, locatie Winschoten, bewerkt in de periode 2012-2016.
De verwerving van het archief
Het archief is in 2020 door Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 12 van de Archiefwet 1995

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief bevat de neerslag van de organisatie en taken van de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen en haar taakvoorganger de Directie Ouderenbeleid over de jaren 1995-2006. (De stukken over de periode 1988-1995 zijn te vinden in toegang nr. 2.27.144.) De dossiers bestaan voornamelijk uit beleidsstukken en stukken inzake wet- en regelgeving op de terreinen verpleging en verzorging. Daarbij is vooral aandacht voor de verpleging en verzorging van ouderen. In het archief kan men onder andere dossiers vinden over de volgende wetten: Overgangswet verzorgingshuizen, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), Wet ziekenhuisvoorzieningen (Wzv) en de Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). Verder bevat het archief dossiers met betrekking tot representatieve optredens van de minister en staatssecretaris, het beantwoorden van Kamervragen, het informeren van de Eerste en Tweede Kamer, het voeren van departementale en interdepartementale overleggen en overleggen met provincies, gemeenten en landelijke organisaties. Daarnaast bevinden zich in het archief dossiers over onderzoeken en projecten, bijvoorbeeld over het project Modernisering Ouderenzorg (MOZ).
Het archief bevat tevens dossiers over de zorg voor voorzieningen van gehandicapten over de periode 1995-2006. Het gaat dan met name over de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) en de aan de Wvg gerelateerde terreinen: de Regeling Sociaal Vervoer Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), het Besluit Rijksvergoeding Wvg-voorzieningen, het Besluit AWBZ-Gemeenten en het bovenregionaal vervoer.
Selectie en vernietiging
De selectie van het archief van de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen en taakvoorganger heeft plaatsgevonden aan de hand van de volgende vastgestelde Basis Selectie Documenten (BSD's):
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Medische Beroepen en Opleidingen over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 19 maart 2009, nr. 54.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Planning Voorzieningen in de gezondheidszorg over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 11 februari 2013, nr. 3105.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Bekostiging en verzekering van de gezondheidszorg over de periode vanaf 1941. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 28 november 2006, nr. 232 / p. 11.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Vaststelling van tarieven in de gezondheidszorg over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 15 november 2007, nr. 222 / p. 12.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Ouderenbeleid over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 4 februari 2008, nr. 24 / p. 15.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Geneesmiddelen en medische hulpmiddelen over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 3 oktober 2006, nr. 192 / p. 10.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Rijksbegroting over de periode 1945–2000. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 8 oktober 2001, nr. 194. Rekening houdende met de actualisatie in de Staatscourant van 31 maart 2005, nr. 62 / p. 34.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport als vakminister en de onder hem als vakminister ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein arbeidsvoorwaarden rijkspersoneel bij de overheid over de periode 1945-1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / p. 10.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Sociale Voorzieningen over de periode 1940-2004. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 11 april 2006, nr. 72 / pag. 13.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Overheidsinformatievoorziening over de periode 1945–1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 oktober 2003, nr. 202 / p. 12.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Welzijn over de periode 1945–1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 februari 2004, nr. 35 / p. 19.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Patiëntenbeleid over de periode 1945–. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 9 augustus 2007, nr. 152 / p. 10.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op het beleidsterrein Volksgezondheidssubsidies over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 5 januari 2007, nr. 4 / p. 7.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945–1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 december 2005, nr. 245 / p. 25. Rekening houdend met de actualisatie in de Staatscourant van 14 juni 2007, nr. 112 / p. 10.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van personeelszaken, t.w. het personeelsdossier voor de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 18 november 2016, nr. 61351.
De totale omvang van het te vernietigen bestand was 231 meter. De archiefstukken die voor vernietiging in aanmerking kwamen zijn na verkregen toestemming van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afgevoerd door Reisswolf Nederland BV en daar op de gebruikelijke wijze vernietigd.
Aanvullingen
Verantwoording van de bewerking
Ten behoeve van de bewerking van de archieven van de Directie Ouderenbeleid (DOB) en de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen (DVVO) werd een Archiefbewerkingsplan opgesteld, dat de basis vormde voor de bewerking. In het plan, mede ondertekend door het Nationaal Archief op 18 oktober 2010, zijn de afspraken met betrekking tot de selectie, ontsluiting, materiële verzorging en de overbrenging vastgelegd.
De begincesuur voor deze inventaris is het jaar 1995. In dat jaar werd de Directie Ouderenbeleid (DOB) in verband met de opheffing van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) geplaatst onder het nieuw gevormde Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De eindcesuur van de inventaris is 2006. In dat jaar werd de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen (DVVO), de taakopvolger van de DOB, opgeheven. De archiefstukken van de DOB en de DVVO omvatten voornamelijk de periode 1995-2006. In het archief zijn echter een aantal archiefstukken aangetroffen van vóór 1995. Deze archiefstukken bevinden zich in dossiers of series met een doorlooptijd na 1995 en zijn derhalve opgenomen in deze toegang.
Per 22 juli 2002 is formeel besloten de taken met betrekking tot de zorg voor voorzieningen van gehandicapten over te hevelen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Hierbij zijn ook de daarop betrekking hebbende dossiers uit de periode 1995-2002 overgedragen door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aan de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen (DVVO) van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De dossiers zijn te vinden onder Rubriek B.2.2 Zorg voor voorzieningen van gehandicapten.
In 1997 is het Gemeenschappelijk Beraad Ouderenvoorzieningen (GBO) opgeheven. Het archief van het GBO is gedeponeerd bij de Directie Ouderenbeleid, mede omdat een deel van de inhoudelijke taken, zoals het voorbereiden en de verslaglegging van de overleggen van het Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO), zijn overgedragen aan een ambtelijk coördinator van het Ministerie van VWS. De archiefstukken van het GBO zijn te vinden onder Rubriek C.1 Gemeenschappelijk Beraad Ouderenvoorzieningen (GBO).
Het voorzitterschap van het ambtelijk Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO) werd door de directeur Ouderenbeleid gevoerd. De dossiers van het ambtelijk overleg zijn derhalve opgenomen in deze toegang. Zie rubriek C.2 Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO).
De totale omvang van de te bewerken archieven bedroeg volgens het Archiefbewerkingsplan 258,375 meter. In 2012 is dit aangevuld met 21,75 meter. De totale omvang kwam hiermee op 279,5 meter. Hiervan is uiteindelijk 18,5 meter bewaard. In totaal kwam 231 meter voor vernietiging in aanmerking. De resterende meters werden als vreemd archief aangemerkt omdat de tijdsperiode van de dossiers buiten de cesuur van deze inventaris viel of omdat de dossiers bij andere organisatieonderdelen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport behoorden.
Ten behoeve van de overbrenging van de te bewaren dossiers naar het Nationaal Archief dient het archief onder andere te voldoen aan de eisen met betrekking tot de duurzaamheid van archiefbescheiden zoals vastgelegd in de Archiefregeling 2009. Concreet betekent dit dat alle ijzerwerk (paperclips, nietjes, hechtmechanieken e.d.) is verwijderd en dat de stukken zijn verpakt in omslagen, archiefdozen en etiketten die voldoen aan de ICN-kwaliteitseis.
Ordening van het archief
Uit het postregistratiesysteem Hermes zijn digitale dossierlijsten gegenereerd. Deze Excellijsten bevatten metadata van de dossiers zoals dossiernummer, doosnummer, beknopte beschrijving en datering. De fysieke dossiermappen van de Directie Ouderenbeleid bevatten tevens een classificatiecode. De dossiermappen van de Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen (DVVO) hadden geen classificatiecode. De archiefcodes zijn niet gebruikt voor de rubrieksindeling van deze inventaris. Mede omdat de titels van de archiefcodes niet altijd te gebruiken waren voor het aanduiden van de onderwerpen in de dossiers en omdat de classificatiecode ontbrak in het archief van de DVVO.
Voor de rubrieksindeling van deze inventaris is er voor gekozen om deze primair in te delen op de archiefvormende organisaties. De inventaris is onderverdeeld in de hoofdrubrieken Directie Ouderenbeleid en Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen. Deze hoofdrubrieken zijn ieder onderverdeeld in de Rubrieken Organisatie en Taakuitvoering. Deze rubrieken zijn weer onderverdeeld in subrubrieken met benamingen die de inhoud van de daaronder geplaatste dossiers dekken.
Het gedeponeerd archief van het Gemeenschappelijk Beraad Ouderenvoorzieningen (GBO) is achteraan in de inventaris geplaatst onder de hoofdrubriek Gemeenschappelijke overlegstructuren. De dossiers van het ambtelijk Gestructureerd Overleg Ouderenbeleid (GOO) zijn tevens onder deze hoofdrubriek geplaatst.
De dossiers zijn binnen de rubrieken zoveel mogelijk chronologisch geordend.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Voor zover bekend zijn er geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van kwetsbare of slechte materiële staat.
Andere toegang
Voor dit archief is geen andere toegang beschikbaar.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Directie Verpleging, Verzorging en Ouderen, nummer toegang 2.27.40, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, MVWS/DVVO, 2.27.40, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Bewaarplaats van originelen
Niet van toepassing.
Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Niet van toepassing.
Verwante archieven
  • Inventaris van het archief van het directoraat-generaal Welzijn van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, 1982-1994, nummer toegang 2.27.144. (Hierin bevindt zich het archief van de Directie Ouderenbeleid over de periode 1988-1994.)

Bijlagen

Geen bijlagen

Archiefbestanddelen