Terug naar zoekresultaten

2.25.118 Inventaris van het archief van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) betreffende het neerhalen van vlucht MH17

Het archief bevat stukken afkomstig van het UWV die vallen onder de rijksbrede hotspot betreffende het neerhalen van vlucht MH17.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.25.118
Inventaris van het archief van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) betreffende het neerhalen van vlucht MH17

Auteur

UWV

Versie

19-07-2024

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2022 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV): MH17 archief
UWV / MH17

Periodisering

archiefvorming: 2014-2017
oudste stuk - jongste stuk: 2014-2017

Archiefbloknummer

P98

Omvang

13 inventarisnummer(s)

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, merendeels in digitale vorm

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat stukken afkomstig van het UWV die vallen onder de rijksbrede hotspot betreffende het neerhalen van vlucht MH17.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Op 1 januari 2002 is Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) van start gegaan als uitvoerder van de Nederlandse werknemersverzekeringen ZW, WW en WAO (later de WIA). Het is ontstaan uit het samenvoegen van de vijf voormalige uitvoeringsinstellingen Cadans, Gak, GUO, Sfb en Uszo, met daaraan ook toegevoegd de toenmalige beleids- en adviesorganisatie, het Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv). Het UWV verzorgt de dienstverlening gericht op de intakes en beoordelingen die verband houden met het verstrekken van sociale verzekeringsuitkeringen aan werkzoekenden en arbeidsbeperkten.
De vorming van UWV als grote publieke organisatie (een zgn. Zelfstandig bestuursorgaan – ZBO) was het eindresultaat van een lange discussie over de modernisering van de uitvoering sociale verzekeringen in Nederland.
Het samenvoegen van zes organisaties met een complexe publieke taak en navenante bedrijfsvoering, een lange historie en uiteenlopende bedrijfscultuur, leidde begrijpelijkerwijs tot een forse organisatie-opdracht voor het nieuw ontstane UWV. In de jaren voorbij 2002 is dan ook heel veel geïnvesteerd in het herwaarderen van processen en systemen, en het vernieuwen van de organisatie, zowel qua structuur en huisvesting als qua personeelsbeleid.
Sinds 2009 – na de fusie met de Centrale organisatie voor Werk en Inkomen – verzorgt UWV tevens het toeleiden en begeleiden, cq. re-integreren van werkzoekenden naar het arbeidsproces, alsmede het vervullen van vacatures van werkgevers. Binnen deze beschreven context wordt tevens juridische activiteit op het terrein van wettelijke rechten en plichten ontplooid.
De Raad van bestuur van UWV staat aan het hoofd van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen. De raad bestaat momenteel uit drie leden en wordt benoemd door de minister van SZW.
Relatie met ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
UWV voert taken uit als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) in opdracht van het ministerie van SZW. De Raad van Bestuur legt over de prestaties van UWV verantwoording af aan de minister. Bij de ontwikkeling van beleid en de vertaling van beleid in wetgeving, zoals in 2009 bij de nieuwe Wet Wajong, kan UWV haar kennis en ervaring vroegtijdig inbrengen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is de praktische uitvoerbaarheid van nieuwe wet- en regelgeving. De zgn. uitvoeringstoets, waarmee zulks beoordeeld wordt, vormt het sluitstuk van overleg met het ministerie.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Regelgeving
Op een zelfstandig bestuursorgaan, zoals UWV, is de Archiefwet 1995 van toepassing. Op basis van deze wet werd door de Raad van bestuur de Regeling archiefbeheer Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen vastgesteld (Stcrt. 17 Sep 2004, nr. 179, pag. 17). Deze regeling is de basis voor verschillende procedures en handleidingen op het gebied van archiefbeheer, zoals het Handboek post en archief UWV en een Calamiteitenplan.
Archivering
De archivering van de neerslag rondom MH17 is bij het Centraal Beleidsarchief UWV belegd, nadat duidelijk werd dat UWV viel onder de Rijksbrede hotspot MH17. In de periode 2016-2017 is een UWV-brede werkgroep bezig geweest met het verzamelen van informatie, die betrekking had tot deze hotspot.
De meeste hotspot gerelateerde informatie was in eerste instantie niet bestemd voor blijvende bewaring en bevond zich daardoor in andere digitale archiefomgevingen binnen UWV. De werkgroep heeft deze informatie veiliggesteld door het te plaatsen op twee beveiligde USB-sticks, waarvan één USB-stick diende als back-up. Vervolgens is één van de USB-sticks bewaard bij het Centraal Beleidsarchief en de back-up is bewaard op een andere beveiligde locatie van Facilitair Bedrijf Documentaire Informatievoorziening. De USB-stick die door het Centraal Beleidsarchief is veiliggesteld is geregistreerd in een geautomatiseerd databasemanagementsysteem, de applicatie Docbase. Daarnaast zijn er een drietal documenten op papier bewaard bij het Centraal Beleidsarchief. Deze documenten zouden regulier ook permanent bewaard moeten blijven en zijn ook geregistreerd in DocBase.
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.
Het archief werd in 2021 door UWV (vervroegd en gedeeltelijk digitaal) overgebracht naar het Nationaal Archief, op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het neerhalen van vlucht MH17 heeft voor veel maatschappelijke beroering gezorgd. De aandacht van de samenleving voor het neerstorten en de nasleep ervan is groot. Mede op verzoek van de Tweede Kamer is besloten dat alle overheidsorganisaties die zich met MH17 hebben beziggehouden de relevante overheidsinformatie voor altijd moeten bewaren (hotspot MH17).
Om aan het verzoek van de Kamer tegemoet te komen, zijn door de betrokken organisaties de nodige maatregelen genomen. Dit is gebeurd in het project ‘Blijvend in ons geheugen: nationale crisis MH17’, dat gecoördineerd wordt door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en waarbij de algemene rijksarchivaris optreedt als adviseur. Binnen dit project heeft het UWV een inventarisatie gemaakt van het aanwezige materiaal over het neerhalen van vlucht MH17 en de nasleep daarvan.
Dit archief bevat de stukken die als te bewaren zijn aangemerkt naar aanleiding van deze inventarisatie. Het archief beslaat de periode 2014-2017. Het archief is vervroegd overgedragen aan het Nationaal Archief, vanwege de beperkte omvang.
Selectie en vernietiging
Nadat duidelijk werd dat UWV viel onder de Rijksbrede hotspot MH17 is in de periode 2016-2017 een UWV-brede werkgroep bezig geweest met het verzamelen van informatie, die betrekking had tot deze hotspot. Daarnaast is voor de selectie en bewerking van het archief de Selectielijst Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) vanaf 2014, vastgesteld Staatscourant 9044, 20 februari 2017 toegepast.
Verantwoording van de bewerking
De materiële verzorging van het papieren gedeelte van dit archief is uitgevoerd in overeenstemming met criteria van het Nationaal Archief, dat wil zeggen de archiefbescheiden zijn ontdaan van nietjes, paperclips, plastic hoezen, en oude hechtmechanismen en zijn verpakt in omslagen en dozen van zuurvrij papier en karton. De dozen en omslagen zijn voorzien van etiketten.
Ordening van het archief
Het archief is geïnventariseerd op basis van de eisen uit het rijksbrede project ‘Blijvend in ons geheugen: nationale crisis MH17’.
Dit schema gaat uit van de volgende proceslijnen:
1. De acute crisisfase na het neerhalen van vlucht MH17;
2. (a)Het repatriëren en de identificatie van de slachtoffers en hun eigendommen en (b)van de wrakstukken van het toestel;
3. Onderzoek naar de oorzaak van de crash, de vluchtroute en de passagierslijsten;
4. Een strafrechtelijke onderzoek;
5. Evaluatie van de crisis;
6. Informatieverstrekking; en
7. Nazorg en herdenking.
De neerslag van het MH17 archief van UWV heeft betrekking op proceslijnen 6 en 7.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (A).
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van kwetsbare of slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV): MH17 archief, nummer toegang 2.25.118, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, UWV / MH17, 2.25.118, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
​Van deze archiefstukken zijn thans (2024) nog geen verwante archieven bekend.