Archief
Titel
2.15.109 Inventaris van het archief van de Directie Ramingen en Analyse (R&A) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, 2002-2003 (2004)
Auteur
Doc-DirektVersie
21-09-2024
Copyright
Nationaal Archief, Den Haag
2022 cc0Beschrijving van het archief
Naam archiefblok
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Directie Ramingen en Analyse en Directie Onderzoek en Ontwikkeling SZW / Dir. Ramingen en Analyse en Dir. Ondezoek en Ontwikkeling
Periodisering
archiefvorming: 2002-2003 oudste stuk - jongste stuk: 2002-2004
Archiefbloknummer
S69Omvang
92 inventarisnummer(s) 2,10 meterTaal van het archiefmateriaal
Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands
Soort archiefmateriaal
Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriftenArchiefdienst
Nationaal Archief, Den HaagLocatie
Den HaagArchiefvormers
Directie Ramingen en Analyse (, 2002-2003) Directie Analyse en Onderzoek (, 1994-2001)Samenvatting van de inhoud van het archief
Het archief bestaat voornamelijk uit archiefstukken die betrekking hebben op de beleidsondersteunende taken die aan de Directie Ramingen en Analyse waren toegewezen, onder meer de levering van kwalitatieve en kwantitatieve informatie alsmede strategievorming en kennisontwikkeling.Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Op 1 januari 2002 werd de directie Analyse en Onderzoek opgeheven en werden de taken grotendeels overgenomen door de directie Ramingen en Analyse (R&A), ingesteld met terugwerkende kracht, bij besluit van 6 juni 2002. De directie R&A ressorteerde tezamen met de directie Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Zaken en de directie Arbeidsinspectie rechtstreeks onder de secretaris-generaal.
De directie Ramingen en Analyse (R&A) was verantwoordelijk voor het verzorgen van ramingen en financieel- en sociaaleconomische analyses voor alle beleidsterreinen van het ministerie, met gebruikmaking van kennis, verkregen via dataverzameling en andere bronnen, zowel binnen als buiten het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daartoe behoorde ook het definiëren en meten van prestatie-indicatoren, het adviseren over de verdeling van middelen over uitvoeringsorganen en het adviseren bij de vaststelling van de budgetten over uitvoeringskosten en re-integratiemiddelen. De directie bestond uit de volgende afdelingen:
- Arbeidsverhoudingen en internationaal (AVI);
- Sociale verzekeringen en uitvoering (SVU);
- Arbo, integrale ramingen en beleidsinformatie (AIB);
- Arbeidsmarkt en re-integratie (AMR);
- Bijstandszaken en handhaving (BZH);
- Bureau Bedrijfsvoering.
- Het hoofd van de Afdeling Arbeidsverhoudingen en internationaal hield zich bezig met:
- het verzorgen van kwantitatieve analyses, het ramen van volume- en financiële ontwikkelingen bij ongewijzigd beleid en het doorrekenen van de effecten van beleidsvoornemens op het terrein van arbeidsverhoudingen, waaronder arbeid en zorg, emancipatie, pensioenen en ouderenbeleid;
- het bijdragen aan de beleidsinformatievoorziening op het terrein, bedoeld onder voorgaande punt, waaronder het ontwikkelen en onderhouden van alsmede rapporteren en adviseren over indicatoren en monitors;
- het verzorgen van internationaal vergelijkende analyses op het gehele terrein van het ministerie.
- Het hoofd van de Afdeling Sociale verzekeringen en uitvoering was verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
- het verzorgen van ramingen en analyses op het terrein van de volksverzekeringen, de ziekte- en arbeidsongeschiktheidsregelingen, de Werkloosheidswet en op het terrein van re-integratie van (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten;
- het leveren van beleidsinformatie en het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van ramingsmodellen op de terreinen, bedoeld in het vorige punt;
- het leveren van ondersteunende ramingen en analyses op het macrofinanciële en macrobudgettaire vlak, op het gebied van (vermindering) van administratieve lasten en op het gebied van uitvoeringskosten van het beleid van het ministerie.
- Het hoofd van de Afdeling Arbo, integrale ramingen en beleidsinformatie was verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
- het verzorgen van analyses en het doorrekenen van de effecten van ontwikkelen en beleidsvoornemens op het gebied van arbeidsveiligheid en –gezondheid alsmede op het gebied van preventie en arbeidsongeschiktheid;
- het verzorgen van integrale ramingen in het kader van de budgetdiscipline sociale zekerheid en arbeidsmarkt alsmede de afstemming daarover (inclusief alle VBTB-aspecten);
- het verzorgen van de algehele afstemming van de regie, waaronder ook begrepen het budgetbeheer , op de beleidsinformatie.
- Het hoofd van de Afdeling Arbeidsmarkt en re-integratie was verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
- het verzorgen van analyses en het doorrekenen van de effecten van de ontwikkelingen en van de beleidsvoornemens op het gebied van het algemene arbeidsmarktbeleid, van het arbeidsmarktbeleid bijzondere groepen en van het gemeentelijke activeringsbeleid;
- het bijdragen aan de beleidsinformatievoorziening en het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van ramings- en analysemodellen op het terrein genoemd onder het voorgaande punt, waaronder het ontwikkelen en onderhouden van alsmede rapporteren en adviseren over indicatoren en monitors;
- het voeren van de regie voor de directie Ramingen en Analyse in het kader van het re-integratiebeleid.
- Het hoofd van de Afdeling Bijstandszaken en Handhaving was verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
- het verzorgen van analyses en het doorrekenen van de effecten van ontwikkelingen en beleidsvoornemens op het gebied van de algemene en bijzondere bijstand en op het gebied van handhaving;
- het bijdragen aan de beleidsinformatievoorziening en het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van ramings- en analysemodellen op het terrein, genoemd onder het vorige punt waaronder het ontwikkelen en onderhouden van alsmede rapporteren en adviseren over indicatoren en monitors;
- het voeren van de regie voor de directie R&A op het gebied van modelontwikkeling en microdatabeheer en op het gebied van handhaving.
- Het Bureau Bedrijfsvoering was verantwoordelijk voor de ondersteuning van de directie op administratief gebied. Bij het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit van 16 april 2003 werd de taak van dit bureau nader omschreven als “de ondersteuning van de directie op het gebied van interne bedrijfsvoering (personeel, informatie, organisatie, financiën, algemene zaken en huisvesting)”.
Per 1 juli 2003 is directie Ramingen en Analyse (R&A) met de directie Financieel-Economische Zaken geïntegreerd.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief van de directie Ramingen en Advies van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn in eigen beheer gevormd en overgebracht naar de voormalige Centrale Archief Selectiedienst (CAS), vanaf 2011 Doc-Direkt in afwachting van bewerking. In 2022 is het overgedragen aan het Nationaal Archief.
De verwerving van het archief
Het archief is in 2024 door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 12 van de Archiefwet 1995
Inhoud en structuur van het archief
Inhoud
Het archief bestaat voornamelijk uit beleidsondersteunend archief en vormt de neerslag van de taken die aan de directie Ramingen en Analyse zijn toegewezen, ondermeer de levering van kwalitatieve en kwantitatieve informatie. Het bevat dossiers over onderzoek, financiële en sociaal-economische analyses op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid.
Selectie en vernietiging
Bij aanvang bestond het archief uit 3.125 meter. Na bewerking hiervan is in totaal 2.125 meter archief voor bewaring overgebleven. Bij de selectie is gebruik gemaakt van de volgende selectielijsten:
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Rijksbegroting over de periode vanaf 1945 - 2000, Staatscourant 31 maart 2005, nr. 62
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Arbeidsomstandigheden over de periode vanaf 1999 - 2004, Staatscourant 4 juni 2008, nr. 105
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein rijkshuisvesting over de periode vanaf 1945, Staatscourant 26 juli 2007, nr. 142
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Inkomens- en arbeidsvoorwaardenbeleid over de periode vanaf 1945, Staatscourant 16 februari 2007, nr. 34
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Sociale Verzekeringen over de periode [1940] 1997 - 2003, Staatscourant 12 januari 2006, nr. 9
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein arbeidsvoorwaarden rijkspersoneel over de periode 1945 - 1996, Staatscourant 16 oktober 2001, nr. 200
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein formatiebeleid, arbeidsmarktbeleid en personeelsontwikkeling en mobiliteit over de periode 1945 – 1996, Staatscourant 17 oktober 2001, nr. 201
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Sociale Voorzieningen over de periode 1940 - 1996, Staatscourant 23 februari 2001, nr. 39
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Overheidsinformatievoorziening over de periode 1945 - 1999, Staatscourant 20 oktober 2003, nr. 202
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Coördinatie Integratiebeleid Minderheden over de periode 1978 – 1999, Staatscourant 8 april 2004, nr. 69
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Arbeidsvoorzieningenbeleid over de periode vanaf 1945, Staatscourant 13 januari 2005, nr. 9
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945 - 1999, Staatscourant 16 december 2005, nr. 245
- Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein arbeidsvoorwaarden rijkspersoneel over de periode 1945 - 1996, Staatscourant 20 november 2007, nr. 225, rekening houdend met de gepubliceerde rectificatie, Staatscourant 18 december 2007, nr. 245
Aanvullingen
Voor dit archief worden geen aanvullingen verwacht
Verantwoording van de bewerking
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Doc-Direkt opdracht gegeven de archiefbescheiden van de directie Ramingen en Analyse in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen opdat het archief kan worden overgebracht naar het Nationaal Archief. Voor de bewerking van het archief werd een plan van aanpak samengesteld welke de basis vormde voor de bewerking. In het plan, welke werd goedgekeurd door het ministerie van SZW en het Nationaal Archief zijn de afspraken met betrekking tot de selectie, ontsluiting, materiële verzorging en overbrenging geregeld. De begincesuur van het archief werd bepaald door de oprichting van de directie Ramingen en Analyse (R&A) op 1 januari 2002. De eindcesuur werd bepaald door de integratie van de directie R&A met de directie Financieel-Economische Zaken per 1 juli 2003. Ten behoeve van de overbrenging naar het Nationaal Archief dient het archief te voldoen aan de in de Regeling duurzaamheid archiefbescheiden (2001) gestelde eisen. Concreet betekent dit dat de volgende stappen zijn uitgevoerd:
- Alle ijzerwerk (paperclips, nietjes, hechtmechanieken e.d.) is verwijderd;
- Foto’s, lichtdrukken en andere materialen die aan sterkere chemische reacties dan goed papier onderhevig zijn, zijn voorzien van afzonderlijke fourflaps;
- Omslagen, archiefdozen en etiketten voldoen aan de ICN-kwaliteitseis
Alle stukken zijn van nietjes, plakband en overige hechtmiddelen ontdaan en verpakt in zuurvrije omslagen en zuurvrije archiefdozen. Ze zijn daarna genummerd volgens de inventaris. De omslagen en dozen zijn voorzien van etiketten. Van de te vernietigen stukken zijn vernietigingslijsten opgesteld en deze zijn aan het ministerie van XXX overgedragen.
Ordening van het archief
Het eindresultaat van de bewerking is een inventaris op het archief van de directie Ramingen en Analyse. De toegang op de archiefbescheiden van de directie R&A is geordend van algemeen naar bijzonder met twee hoofdrubrieken, stukken van algemene aard en stukken betreffende bijzondere aard. Binnen de hoofrubrieken zijn de archiefbescheiden gesorteerd op basis van de datering van de stukken en eventueel daarbinnen alfabetisch.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het Auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van kwetsbare of slechte materiële staat.
Andere toegang
Voor dit archief is geen andere toegang beschikbaar
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
- Creëer een account of log in.
- Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
- Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Directie Ramingen en Analyse en Directie Onderzoek en Ontwikkeling, nummer toegang 2.15.109, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, SZW / Dir. Ramingen en Analyse en Dir. Ondezoek en Ontwikkeling, 2.15.109, inv.nr. ...
Verwant materiaal
Bewaarplaats van originelen
Niet van toepassing
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Niet van toepassing
- Archief van de Directie Analyse en Onderzoek, (1976) 1994 – 2001 (2002), (toegangsnummer 2.15.84)
Bijlagen
Geen bijlagen