In 1839 wordt de eerste spoorlijn in Nederland feestelijk in gebruik genomen. Het gaat om de spoorweg tussen Haarlem en Amsterdam.
Niet iedereen is even enthousiast over de komst van de trein. De schippers zien de nieuwe concurrent als een bedreiging voor hun werk. En dat is niet helemaal ten onrechte. Andere tegenstanders zijn bang dat het lawaai van de stampende locomotief de menselijke hersenen zal aantasten.
Verscheidene particulieren zetten hun eigen spoorwegmaatschappij op. Zij werken vaak langs elkaar heen en de lijnen sluiten onderling niet goed op elkaar aan. Bovendien verschillen ook de tijden lokaal. Het zal nog tot 1909 duren voordat de nationale klokkentijd wordt ingevoerd. In 1860 richt de overheid de Staatsspoorwegen op, de voorloper van de huidige NS. In snel tempo groeit het aantal verbindingen en spoorwegbruggen.
Kaartenarchief van de Topografische Dienst en Rechtsvoorgangers, 1814-1932
Toegangsnummer archiefinventaris 4.TOPO, inventarisnummer 17.265