Onderwerpen uit de MR notulen 1998

1998 was een verkiezingsjaar. Het kabinet-Kok I zat zijn hele termijn uit en op 6 mei werden er reguliere verkiezingen gehouden. De PvdA en de VVD wonnen de verkiezingen. Op 3 augustus trad het nieuwe kabinet aan, het Kabinet-Kok II (Paars II) met PvdA, VVD en D66. Dat het een verkiezingsjaar is, wordt uit de Ministerraad-notulen goed duidelijk: onderwerpen worden aangehouden omdat ze met het oog op de verkiezingen niet ‘opportuun’ zijn, beslissingen worden uitgesteld, omdat men niet ‘over het graf heen mag regeren’ en er wordt een regeringsverklaring opgesteld waar menig minister zijn/haar gedachtes over uitspreekt. Daarnaast wordt er nog veel meer besproken in de ministerraad van 1998; in dit document noemen we de meest opvallende onderwerpen.

Alles uitklappen

In februari 1998 boog de ministerraad zich over de vraag of Nederland een fregat naar Irak moest sturen om politieke druk op het land op te voeren. Irak weigerde namelijk om te voldoen aan de resoluties van de Veiligheidsraad van de VN en verbood speciale inspecteurs van de VN die op zoek waren naar massavernietigingswapens de toegang tot bepaalde locaties. De inspectie door de VN maakte duidelijk dat Irak bacteriologische en chemische massavernietigingswapens had, maar niet hoeveel. In december 1998 gingen de VS en het VK over tot het bombarderen van verschillende doelen in Irak (Operation Desert Fox). De Ministerraad was verdeeld over de (juridische) juistheid hiervan. De VN had eerst geconsulteerd moeten worden of zich uit moeten spreken. Een van de ministers merkte op: “Het uiteindelijke doel van de regering van de VS is een einde te maken aan het regime van de president van Irak, de heer Saddam Hoessein.” Het militaire optreden in Irak leidde bijna tot een Nederlands incident: “Een vliegtuig van de KLM zou als gevolg van het militaire optreden door de VS en het VK bijna betrokken zijn geweest bij een incident in het luchtruim”.

P-notulen

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8490

20 februari

3c

Sturen van een patriot eenheid naar Koeweit en/of Israël

8494

18 december

25d

Inval VS en VK in Irak

MR-notulen

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8310

06 februari

3e

Irak

8310

13 februari

3e

Wel of niet sturen van een fregat naar Irak

8310

27 februari

3g

Wel of niet sturen van een fregat naar Irak

8320

18 december

25d

Nederlandse positie t.o.v. militair optreden VS en VK in Irak

De voorbereiding van de derde (en laatste) fase van de Economische Monetaire Unie (EMU) begon in 1998. In dit jaar werd besloten dat Monaco, San Marino en Vaticaanstad niet zouden toetreden tot de EMU. Over de toetreding van België, maar vooral van Italië was de Nederlandse ministerraad kritisch. Dit laatste werd Nederland niet in dank afgenomen: “Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog staat de consensus over de Nederlandse buitenlandse politiek onder zeer zware druk. Dat is een ernstig gegeven.” Verder werd in de Ministerraad gesproken over de invoering van de Euro. Zo bleek dat van de lidstaten Nederland het meeste uitgaf aan voorlichtingsactiviteiten. “Een ‘massapsycholoog’ zou betrokken moeten worden bij de “massale communicatie die moet plaatsvinden om ervoor te zorgen dat iedereen op het moment van invoering van de euro volledig is voorgelicht." Er werden amendementen ingediend om de muntstukken van twee en twintig cent te laten vervallen en een gouden munt van honderd euro in te voeren. 

P-Notulen EMU en Euro

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8488

16 januari

3a

Deelname Italië aan EMU

8488

16 januari

3a

Aanstaande invoering van de Euro

8491

24 april

3

Voorbereiding derde fase EMU

8495

16 januari 

3a

Ontwerp Euromunten

MR-notulen EMU en Euro

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8309

23 januari

9

Opzet en uitvoering van de voorlichtingscampagne introductie Euro

8311

27 maart

4

Bespreking welke landen per 1 januari 1999 tot de EMU kunnen toetreden

8312

24 april 

3

Toetreden Italië tot EMU

8318

9 oktober

3c

Monaco, Vaticaanstad en San Marino worden geen lid van de EMU

8320

4 december

3d

Rol van de Europese Commissie binnen de EMU

8320

4 december 

8

Invoering chartale Euro: uitgangspunten, hoofdlijnen en verdere aanpak

Vanaf maart worden de toenemende spanningen en vervolgens het oplopende geweld in Kosovo iedere maand minstens één keer in de ministerraad besproken. Is er in maart nog sprake van “het risico op escalatie en de mogelijkheid van een nieuwe Balkan-oorlog”, in december is de Kosovo-oorlog (1998-1999) een feit. Nederland staat vanaf het begin af aan welwillend tegenover een mogelijke deelname aan een vredesmacht. Tegelijkertijd is men beducht voor een tweede Srebrenica. Zo wordt er gesproken over een “preventieve observatiemacht” en of die ingezet kan worden in Kosovo om te voorkomen dat ze bij een conflict op de Balkan ‘wederom’ te laat in actie komen. Bij oefeningen door NAVO-eenheden in Albanië en Macedonië in de zomer van dat jaar, benadrukt Nederland dat ervoor ‘gewaakt’ moet worden dat dit “valse verwachtingen van militair ingrijpen wekt bij de etnische Albanezen”. Dat deelname aan een eventuele NAVO-missie niet zonder gevaar is, blijkt uit de woorden van de minister De Grave (defensie) in augustus: “Het leger van de voormalige republiek Joegoslavië heeft een grote militaire slagkracht. Dat betekent dat een eventuele militaire operatie aanmerkelijke risico's heeft.” Eind september krijgt Nederland een informeel verzoek van de NAVO om een bijdrage te leveren. In oktober stelt Nederland een drietal voorwaarden op waaronder ze aan de Kosovo Verificatiemissie (KVM) wil deelnemen, het derde “de adequate voorzieningen voor de veiligheid van werknemers” vindt ze op dat moment nog niet voldoende gewaarborgd. Uit de notulen van december blijkt dat de ministerraad voor een Nederlandse inzet van één jaar is, het is nog de vraag of de Tweede Kamer het besluit van de regering steunt. 

P-Notulen Kosovo

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8493

8 oktober

1

Bespreken gevolgen eventueel militair ingrijpen NAVO in Kosovo

MR-notulen Kosovo

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8311

6 maart

2f

Kosovo – huidig conflict kan begin zijn van nieuwe oorlog

8311

13 maart

3h

Nederland is bereid deelname aan vredesmacht te overwegen

8311

20 maart

3e

Mogelijk preventieve observatiewacht om te voorkomen dat ze ‘wederom’ te laat in actie komen

8314

5 juni

2f

Servië begonnen met etnische zuiveringen

8314

12 juni

2c

NL: er moet een einde komen aan gewelddadigheden

8315

3 juli

3i

Overleg tussen NL en contactgroep uitgesteld

8316

5-6 augustus

4c

Mogelijke internationale militaire interventiemacht

8317

25 september

3f

Informeel verzoek NAVO, NL in beginsel bereid om een bijdrage te leveren

8318

2 oktober

3f

Wel/niet optreden NAVO in Kosovo

8318

8 oktober

1

Extra ingelaste vergadering i.v.m. mogelijk ingrijpen

8318

9 oktober

3c

Een eventueel NAVO optreden wordt gezien als voldoende gelegitimeerd

8318

16 oktober

3d

Afspraken tussen Holbrooke & Milosevic

8318

23 oktober

3h

Eventuele Nederlandse bijdrage OVSE-verificatiemissie

8318

30 oktober

3a

Eventuele Nederlandse bijdrage OVSE-verificatiemissie resp. NAVO-ondersteuning

8320

4 december

3c

Over besluit Nederlandse deelname aan missie

Per 1 januari 1998 konden personen van hetzelfde geslacht voor het eerst een wettelijke relatieregeling aangaan: het geregistreerd partnerschap. In datzelfde jaar werd er verschillende malen in de ministerraad gesproken over de “openstelling van het burgerlijk huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht”. De vraag rijst of de “overheid het instituut huwelijk moet versterken”. “In plaats van het burgerlijk huwelijk open te stellen voor personen van hetzelfde geslacht, kan ook het burgerlijk huwelijk in de huidige vorm afgeschaft worden.” Het zou tot 2001 duren voordat het burgerlijk huwelijk opengesteld werd voor stellen van hetzelfde geslacht. Het geregistreerd partnerschap bleef daarnaast als wettelijke samenlevingsvorm bestaan. 

MR-notulen Homohuwelijk

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8309

16 januari 

5

Concept-standpunt inzake het rapport van de commissie openstelling burgerlijk huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht

8310

6 februari

7

Concept-standpunt inzake het rapport van de commissie openstelling burgerlijk huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht

8313

8 mei 

5

Burgerlijk huwelijk openstellen of afschaffen?

8316

18-21 augustus

8

In nota ontbreekt het emancipatiebeleid t.a.v. homoseksuele personen

8320

11 december

6

Wijziging BW i.v.m. openstelling huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht

 

Op 12 januari werd in Parijs het ‘Aanvullend Protocol bij het Verdrag inzake de bescherming van de mensenrechten en de waardigheid van de mens met betrekking tot de toepassing van de biologie en de geneeskunde betreffende het verbod van klonen van mensen’ opgesteld. Nederland tekende het protocol niet, en informeerde de Tweede Kamer hier niet over, waarop de Tweede Kamer een interpellatiedebat aanvroeg. 

MR-notulen Klonen van mensen

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8309

16 januari 

17d

Klonen van mensen

8309

23 januari

3c

Klonen van mensen

In de raad wordt gesproken over de uitbreiding van vluchten op Schiphol en de effecten die dit heeft op het milieu en geluidshinder voor omwonenden. Daarnaast wordt de aanleg van een vijfde baan besproken en worden alternatieve locaties besproken. 

MR-notulen Schiphol

8309

30 januari

17a

Groeiproblematiek - wel/niet uitbreiden vluchten

8310

6 februari

5

Kabinet wil vermeerdering vluchten zodanig bevorderen dat “zowel de milieu- als de economische belangen worden gediend”. 

8310

13 februari

9

Effecten op het milieu bij vermeerdering van vluchten

8311

6 maart

16c

Geluidshinder voor woningen rondom Schiphol

8312

9 april

19c

Groei Schiphol

8312

17 april

30g

Aanleg vijfde baan Schiphol

8312

24 april

10

Uitbreiding Schiphol

8314

5 juni

17b

Mogelijkheid tot verkopen van vluchten aan andere maatschappijen bij grote evenementen

8317

11 september

13

Overschrijden geluidsnormen 

8317

18 september

10

Aanleg vijfde baan Schiphol

8318

9 oktober

12

Opties voor nieuwe locaties vliegvelden, zoals in de Noordzee

8320

18 december

3

Uitbreiding Schiphol, optie luchthaven Flevoland of Noordzee

Het asielbeleid is ieder jaar een veel terugkerend onderwerp op de agenda van de ministerraad. In 1998 gaat het vaak over de Europese verdragen en afspraken met betrekking tot vluchtelingen. De buitengrenzen van Europa (Polen, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Griekenland en Italië) moeten beschermd worden, daar zijn de betreffende landen in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor, maar Nederland is bereid hulp te bieden. Daarnaast wordt er een notitie besproken waarin wordt gepleit voor een gedwongen terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers, dit stuit in de raad op tegenstand vanwege de verkiezingsperiode. Er is vervolgens discussie of de informateur deze notitie moet krijgen. Er wordt een wijziging van de vreemdelingenwet besproken, waarin de bewijsplicht voor ‘ongedocumenteerden’ verlicht wordt, zodat kwetsbare groepen, waaronder vrouwen, meer kans hebben dat hun asielaanvraag in behandeling wordt genomen. 

MR-notulen Asielbeleid

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8309

9 januari

13

Maatregelen instroom asielzoekers Irak

8309

23 januari

2d

Vluchtelingen

8310

20 februari

20b

Feitelijke gegevens met betrekking tot in- en uitstroom en opvang van vluchtelingen

8311

13 maart

3f

Dublin-overeenkomst

8311

20 maart

7

Opvangproblematiek asielzoekers en de uitzetting van verwijderbaren

8311

20 maart

9

Rapport niet-meewerken door afgewezen asielzoekers

8312

3 april

3a

Bewaking buitengrenzen Schengen

8312

3 april

4

Beleid inzake Iraanse asielzoekers

8312

3 april

5

Beleid inzake Afghaanse asielzoekers

8312

3 april

24e

Eerste halfjaarlijkse rapportage asielketen 1998

8312

3 april

24f

Regeling vergoeding opvang van asielzoekers buiten de centrale opvang

8312

9 april

3

Beleid inzake Iraanse asielzoekers

8312

9 april

4

Beleid inzake Afghaanse asielzoekers

8312

9 april

5

Beleid inzake Irakese asielzoekers

8312

9 april

6

Eerste halfjaarlijkse rapportage asielketen 1998

8313

29 mei

6

Wijziging van de vreemdelingenwet (ongedocumenteerden)

8314

12 juni

4

Wijziging van de vreemdelingenwet (ongedocumenteerden)

8314

12 juni

5

Toezicht op terugkeer uitgeprocedeerde asielzoekers naar land van herkomst

8316

18-21 augustus

6

Bij opvang asielzoekers zal beroep gedaan worden op hun zelfredzaamheid

8316

24, 27-28 augustus

12e

Uitspraak m.b.t. het asielverzoek van een Somalisch echtpaar

8317

11 september

4a

Asielbeleid inzake Algerijnse en Sierraleoonse asielzoekers

8317

11 september

4c

Instroom asielzoekers – ‘alarmerende cijfers’

8317

25 september

15b

Gebrek aan opvangmogelijkheden bij COA

8318

2 oktober

4a

Stijgend aantal asielzoekers – gebrek aan opvangplek

8318

9 oktober

17a

Procedure notitie asielbeleid

8318

23 oktober

5

Uitzonderingspositie voor vluchtelingen uit Kosovo

8320

11 december

23b

‘Witte illegalen’-problematiek

De nadering van het jaar 2000 baart de raad zorgen. Het ‘Millenniumprobleem’ wordt dan ook meermalen besproken. Vooral aan de capaciteit van de IT-sector wordt getwijfeld: “Het is een illusie te denken dat het probleem binnen de bestaande IT-middelen kan worden opgelost”. Er moeten 10.000 mensen extra aangenomen worden en ook moet onderzocht worden of defensiepersoneel met functioneel leeftijdsontslag ingezet kan worden. “Er is de regering alles aan gelegen om de maatschappelijke risico's van de millenniumovergang tot het minimum te beperken.”

MR-notulen Het Milleniumprobleem

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8310

6 februari

12

Prioriteitsstelling millennium

8310

13 februari

7

Prioriteitsstelling millennium

8312

3 april

10b

Millenniumconvenant en nationaal millennium appel

8313

29 mei

12

Rapportage aanpak millenniumvraagstuk bij de overheid

8316

18-21 augustus

7

Millenniumovergang in MvT begroting BZK

8317

11 september

9

Rapportage aanpak millenniumvraagstuk bij de overheid

8317

18 september

4

Rapportage aanpak millenniumvraagstuk bij de overheid

Waar het het milieu betreft gaan veel discussies binnen de Ministerraad over de afspraken die het jaar ervoor in Kyoto gemaakt zijn met betrekking tot de reductie van broeikasgassen. De lastenverdeling die tussen Europese landen gemaakt wordt, stuit bij Nederland op bezwaren. Omdat zij op dat moment voorzitter waren zijn ze hoger aangeslagen dan andere landen, dit willen ze bijstellen. 

MR-notulen Milieu

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8309

30 januari

10

Beslispuntennotitie nationaal milieubeleidsplan 3 (NMP)

8311

13 maart

12d1

Voorbereiding Nederlandse inbreng/EU/'burden sharing'

8312

3 april

21

Energiebesparingsnota

8312

17 april

27b

Regels betreffende producten die kwik bevatten (brief van de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer d.d. 7 april 1998, nr.4064, met ontwerpbesluit)

8312

24 april

22b

Inzet van Nederland inzake EU-lastenverdeling van broeikasemmissies

8314

5 juni

12

Melding Habitat-gebieden bij Europese Commissie

8314

12 juni 

8

Inzet van Nederland inzake EU-lastenverdeling van broeikasemmissies

8314

19 juni

18b

Uitkomsten milieuraad inzake de EU-lastenverdeling van broeikasgasemissies

8314

26 juni

13

Uitkomsten milieuraad inzake de EU-lastenverdeling van broeikasgasemissies

8315

10 juli

28c

Nederlandse positie m.b.t. de EU-lastenverdeling van broeikasgasemissies

8316

18-21 augustus

11

Comm. MvT Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer - geen aandacht voor opwarming aarde

8318

2 oktober

3c

Discussie of NL protocol van Kyoto moet ratificeren.

8320

18 december

26

Voorstel inzake de EG-vogelrichtlijn en de EG-Habitatrichtlijn

Op 15 mei sprak de ministerraad over de Indonesische studentenprotesten tegen de regering Soeharto. De protesten sloegen over naar andere bevolkingsgroepen en er vielen meer slachtoffers dan in de periode ervoor. Het was onduidelijk of het leger Soeharto zou blijven steunen. De raad besprak wat er aan de Nederlandse burgers in Indonesië geadviseerd moest worden. Een week later trad president Soeharto af. Hij werd opgevolgd door zijn vicepresident Habibie. 

Brief minister over het aftreden van President Soeharto op 21 mei 1998 en de benoeming van zijn opvolger Habibie - Indonesië - Parlementaire monitor

MR-notulen Indonesië/Soeharto

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8310

20 februari

3f

Nederlandse participatie in multilaterale exportkredietverzekeringsfaciliteit voor Zuidoost-Azië

8311

13 maart

3c2

Notitie inzake financieel-economische ontwikkelingen in Indonesië

8313

15 mei 

3f

Studentenprotesten tegen regering Soeharto

In 1998 werd er in de ministerraad een discussie gevoerd over de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol. “De horeca wil niet meewerken aan een grens van 18 jaar, wel aan een grens van 16 jaar.” Daarnaast werd er gesproken over het invoeren van een leeftijdspas en een toegangseis van 16 jaar voor de disco. Minister van Mierlo was op beide tegen: “Minister van Mierlo voorziet dat het handhaven van de leeftijdsgrens van 18 jaar, door middel van het vragen van een leeftijdspas, gezien de huidige jeugdcultuur tot absurditeiten zal leiden. De handhaving zal niet te realiseren zijn, waardoor het gezag van de autoriteiten wordt aangetast." En: "Minister van Mierlo acht het uitgesloten dat het voorstel om 16-jarigen uit de disco te weren te handhaven is. Hij is het niet eens met het idee dat door het ophogen van de leeftijdsgrens het kwaad te bestrijden is. Dat zal juist tegengesteld werken. Het is beter voor kinderen geen grenzen te stellen." In de Eerste Kamer wordt een wetsvoorstel besproken dat de vrijheid van gemeenten wat betreft het aantal en de locaties van gokautomaten beperkt. 

MR-notulen Drank & Drugs

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8310

6 februari

17

Stand van zaken uitvoering Drugnota

8310

6 februari

18

Nader rapport inzake wijziging van de drank- en horecawet en handhavingsplan

8310

13 februari

13

Nader rapport inzake wijziging van de drank- en horecawet en handhavingsplan

8312

3 april

3a

Het commissievoorstel inzake precursoren synthetische drugs en het wel of niet communautair maken van deze zaken

8320

11 december

22c

Behandeling in EK Wet op de kansspelen

In 1998 werd het Wereldkampioenschap voetbal gespeeld in Frankrijk. Ter voorbereiding speelde Nederland in Amsterdam een oefenwedstrijd met Nigeria. De ministerraad was hier fel op tegen, in 1995 was er door de EU een sportboycot tegen Nigeria afgekondigd als protest tegen de mensenrechtenschendingen in het Afrikaanse land. Door het lekken van informatie naar de media werd een zorgvuldig overleg met de KNVB over de oefenwedstrijd onmogelijk gemaakt. De EU maakte in 1998 een uitzondering op de boycot, zodat Nigeria kon deelnemen aan het WK. 

MR-notulen Voetbal

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8311

27 maart 

8f

Oefenwedstrijd Nederland - Nigeria ter voorbereiding op WK voetbal

8312

3 april

3d

Oefenwedstrijd Nederland - Nigeria ter voorbereiding op WK voetbal

8317

 

9 april

3f

Verdrag met België inzake politionele samenwerking EK 2000

In de ministerraad wordt de decentralisatie van het OV, dat op 1 januari 1998 ingegaan is, besproken. Daarnaast wordt er gesproken over de toekomst van de NS: “Ten principale rijst de vraag of de NS een bedrijf is dat primair winst wil maken of dat het een dienstverlenend instrument is voor het bieden van goede spoorvoorzieningen in Nederland.” 

MR-notulen OV

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8311

27 maart 

14

Verkenningen van de ontwikkeling en ordening van de markt voor het openbaar personenvervoer per spoor vanaf 2000

8312

17 april

19

Nieuwe regels omtrent het OV

Om de bevolkingsgroei van Nederland te accommoderen werden aan de rand van grote steden Vinex-wijken gebouwd. Vinex (Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra), een nota uit 1991, werd in 1998 besproken in de ministerraad.

MR-notulen VINEX

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8312

3 april

23d

Behandeling in Tweede Kamer van VINEX

8312

17 april

30e

Behandeling in Tweede Kamer van VINEX

8312

24 april

8

Partiële herziening van de vierde nota over de ruimtelijke ordening extra (VINEX) en structuurschema groene ruimte (SGR) in verband met de herstructurering varkenshouderij

In 1998 kreeg Rudi Ekkart de opdracht om een proefonderzoek te leiden naar de herkomst van de collectie Nederlands Kunstbezit. De collectie bestond uit objecten die na de Tweede Wereldoorlog uit Duitsland waren gerecupereerd en uit objecten die als vijandelijk bezit in Nederland in beslag waren genomen. In mei werden de resultaten van het proefonderzoek besproken. De raad wilde er niet zomaar aan om kunst terug te geven, er was angst voor precedentwerking en voor de consequenties voor de collecties van rijksmusea: “Het aanbevelen van actief onderzoek, waaronder het opsporen van mogelijke rechthebbenden verdient geen steun.” Naast dit onderzoek liep er ook een onderzoek naar de Tegoeden Tweede Wereldoorlog, een concept-voortgangsbrief aan de Tweede Kamer hierover, was een maand eerder in de Ministerraad besproken. 

MR-notulen Herkomstonderzoek kunstcollectie

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8311

06 maart

9

Man-vrouw verhouding in de raad voor cultuur

8312

03 april

13

Concept-voortgangsbrief inzake tegoeden WOII

8313

08 mei

19a

Resultaten proefonderzoek herkomst Nederlandse kunstcollectie en voorstellen voor vervolgonderzoek

8313

15 mei

6

Resultaten proefonderzoek herkomst Nederlandse kunstcollectie en voorstellen voor vervolgonderzoek

8316

18-21 augustus

9b

Schenking van DNB aan de stichting Nationaal Fonds Kunstbezit

8316

24,27-28 augustus

12d

Schenking van DNB aan de stichting Nationaal Fonds Kunstbezit

In de late lente en vroege zomer staat de politiek ten opzichte van India en Pakistan meerdere malen op de agenda. De vraag is wat de reactie van Nederland – en de internationale gemeenschap - moet zijn op de recente kernproeven door India en Pakistan. Hierbij speelt de angst dat ook Iran zal overgaan tot kernproeven “hetgeen grote repercussies zou hebben voor de internationale veiligheid”. De raad besluit om geen leningen aan India en Pakistan te verschaffen, maar de directeuren van de Wereldbank verlenen deze wel. Minister Pronk en de Ministerraad als geheel voelen zich hierdoor aan de kant geschoven. 

MR-notulen Kernproeven India en Pakistan

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8313

15 mei 

3h

Indiase en Pakistaanse kernproeven

8313

29 mei

3e

Indiase en Pakistaanse kernproeven

8314

05 juni

2c

Indiase en Pakistaanse kernproeven

8314

12 juni

2b

Indiase en Pakistaanse kernproeven

8315

03 juli

3g

Maatregelen n.a.v. Indiase en Pakistaanse kernproeven

8315

10 juli

4c

Maatregelen n.a.v. Indiase en Pakistaanse kernproeven

Ten gevolge van de Eerste Tsjetsjeense Oorlog (1994 – 1996) en de Aziatische financiële crisis van 1997, raakte Rusland in een financiële crisis terecht in de zomer van 1998 (Roebelcrisis). In deze periode vond er wereldwijd een daling plaats van de prijs van petroleum, olie, gas, hout en metalen; grondstoffen die voor meer dan 80 procent deel uitmaakten van de Russische export. De Russische overheid wilde de koers van de Roebel kunstmatig hooghouden en deed dit door in het buitenland kapitaal te vragen. Zo werd er aangeklopt bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF), waardoor het onderwerp ook in de Nederlandse ministerraad besproken werd. Hier was de mening dat Rusland geen voorkeursbehandeling mocht krijgen en dat het Russische verzoek afgewezen diende te worden. De raad vond dat het IMF te coulant was geweest richting Rusland, waarschijnlijk wegens de militair-strategische positie van Rusland als nucleaire grootmacht. Uiteindelijk werd Rusland via een brief medegedeeld dat voortzetting van de financiële hulp afhankelijk was van de voorzetting van economische hervormingen. In December 1998 sprak de raad over de noodzaak voedselhulp aan de Russische Federatie te bieden. Een groot deel van de ministers had kanttekeningen bij de noodzaak van de voedselhulp, maar aangezien de meerderheid van de EU en de VS voor het verstrekken van voedselhulp waren, nam Nederland geen sterke positie in.

MR-notulen Economisch-politieke situatie Rusland

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8316

18-21 augustus

13a

'Bespreking over het innemen van een standpunt over aanvullende kredietverlening Rusland.

8316

24, 27-28 augustus

11.2.b

Politieke en financieel-economische situatie in Rusland

8317

04 september

3c

Politieke en financieel-economische situatie in Rusland

8317

11 september

3c

Politieke en financieel-economische situatie in Rusland

8320

04 december

3e

Mogelijke voedselhulp aan Russische Federatie

8320

11 december

3c

Mogelijke voedselhulp aan Russische Federatie

Op 21 december 1988 vond een terroristische aanslag plaats op vlucht 103 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am boven het Schotste plaatsje Lockerbie. Na 10 jaar besloten de VS en het VK dat het proces op neutraal terrein plaats zou vinden en keerden zich tot Nederland. Libië was tot dan toe nog niet bereid geweest de twee verdachten uit te leveren, maar toonde zich bereid mee te werken aan een proces op neutraal terrein. De Nederlandse overheid stelde een aantal voorwaarden op, welke door de VS en het VK werden aanvaard. In de ministerraadnotulen wordt afgesproken dat het onderwerp op beknopte wijze in de publiciteit wordt gebracht. De Amerikaanse president Clinton had op 20 augustus namelijk naar aanleiding van de bomaanslagen op de ambassades van de VS in Kenia en Tanzania, een zgn. ‘oorlog tegen het terrorisme aangekondigd’ en de raad vond het niet dienstig als het onderwerp Lockerbie binnen dat kader zou worden geplaatst. De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) concludeerde dat het houden van het proces een beheersbaar risico bracht.

MR-notulen Lockerbie

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8316

24, 27-28 september

11.2c

Proces Lockerbie

8317

04 september

3a

Ondertekening van het zetelverdrag met het VK ten behoeve van het Lockerbie-tribunaal

8317

18 september

3b

Instelling van een in Nederland zetelend Schots Hof

In 1996 geeft de regering opdracht aan het NIOD om onderzoek te doen naar de val van Srebrenica. Dit rapport wordt in 2002 ingediend en leidt tot de val van het Kabinet-Kok II (dat in 1998 geïnstalleerd werd). In 1998 wordt door de regering opdracht gegeven aan Commissaris van de Koningin Jos van Kemenade om te onderzoeken of defensie bepaalde gebeurtenissen rondom Srebrenica in de doofpot wil stoppen.  

MR-Notulen Srebrenica

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8316

18-21 augustus

3d

Onderzoeken Srebrenica

8317

25 september

15d

Aanbieding rapport Srebrenica

8318

2 oktober

10a

 

8318

2 oktober

11a

Reactie op rapport van Kemenade ‘Omtrent Srebrenica’

MR-notulen Buitenlandse betrekkingen

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8310

13 februari

3b

Nederlandse deelneming aan de United Nations Peacekeeping Force in Cyprus (Unficyp)

8310

20 februari

3d

Bezoek premier Li Peng van Volksrepubliek China aan Nederland, 14-17 februari 1998

8311

20 maart 

3b

Nederlandse deelneming aan de United Nations mission for the referendum in Western Sahara (Minurso) 

8312

24 april

20e

Nederlandse opstelling inzake het al of niet verlangen van de regeling betreffende zoutopslag bij Franse kalimijnen

8317

18 september

3e

Overzicht van punten buitenlands beleid

8318

9 oktober

3g

Hoorn van Afrika (Ethiopië en Eritrea)

8320

4 december 

3b

Voorbereiding NAVO-top Washington, april 1999

MR-notulen

Inv.nr.

Datum

Agendapunt

Onderwerp

8309

9 januari 

7

Project 'Een leven lang leren'

8309

16 januari 

17 e

Staking leraren voortgezet onderwijs

8309

30 januari 

1a

Hamerstuk: wijziging besluit burgerlijke stand 1994 i.v.m. herziening afstammingsrecht alsmede van de regeling van adoptie

8310

6 februari

16

Kabinetsreactie op het rapport van de commissie-Groenman, 'Het vrouwenverdrag in Nederland anno 1997'

8310

6 februari

19

Besluit houdende verbod op geslachtskeuze om niet-medische redenen

8310

13 februari

3d

Conclusies van de coördinatiecommissie van 10 februari 1998. Discussie over de promotie van rundvlees. 

8310

27 februari

8

Notitie contouren concessiewetgeving landelijke publieke omroep. 

8311

6 maart

2c

Conclusies van de coördinatiecommissie van 3 maart 1998. De vraag of de toename van elektronische handel de belastinggrondslag zou kunnen eroderen.

8311

27 maart 

9

Vervolgnotitie strafrechtelijke aansprakelijkheid van overheidsorganen

8312

3 april

9

Wijziging van het wetboek van strafrecht en het wetboek van strafvordering met betrekking tot verklaringen van getuigen die in ruil voor een toezegging van het openbaar ministerie zijn afgelegd.

8312

3 april

20

A73-Zuid bij Roermond en Swalmen

8312

9 april

8

Concept-afspraken met het Noorden des Lands (die MR 3 april 1998 punt 24c)

8312

9 april

11

De andere kant van Nederland: voortgangsrapportage 1998' (brief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid d.d. 31 maart 1998)

8312

9 april

16

Wijziging van de ziekenfondswet in verband met wijzigingen met betrekking tot de financiering van ziekenfondsen.

8312

9 april

20d

Stemmingen in TK over telecommunicatiewet.

8312

17 april

30k

Voortgang kabinetsformatie op de Nederlandse Antillen en Aruba.

8314

12 juni 

2 d

Notitie inzake betrokkenheid van het Nederlandse parlement bij de totstandkoming van beleid en wetgeving in de EU.

8315

3 juli

7

Wijziging van de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

8315

10 juli

6a

Wijziging van bepalingen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

8315

10 juli

4f

Verblijf Bouterse in Trinidad en Tobago

8315

10 juli

4g

Arrestatie in Saudi-Arabië van W. den Hartog

8316

18-21 augustus

3f

Reactie VS op aanslagen op ambassades in Kenia en Tanzania. 

8316

24, 27 & 28 augustus

12a

Wijziging van het wetboek van strafrecht en van de wet op de lijkbezorging inzake levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding

8316

24, 27 & 28 augustus

12c

Sluiting POMS-sites in Coevorden en Eygelshoven

8317

4 september

5

Nota van wijziging art.61 gemeentewet

8318

9 oktober

17c

Indexering maximale huurgrens IHS 

8320

11 december 

22b

Behandeling in TK begroting SZW

8320

11 december 

23c

Paspoortproblematiek