Op een zonnige pinksterzondag in 1955 komen duizenden automobilisten bij Utrecht in Nederlands eerste geregistreerde file op een autosnelweg terecht. Toen nog een echte bezienswaardigheid. De fietspaden stromen vol met toeschouwers. En bestuurders aan de overzijde van de weg zetten hun auto in de berm om naar het spektakel te kijken.
Pinkstermaandag
Oudenrijn, Nederlands oudste verkeersknooppunt, is in 1939 als tweestrooks-rotonde gebouwd. Na de drukke eerste pinksterdag krijgt het knooppunt op tweede pinksterdag een nog grotere toestroom aan auto’s te verwerken. Duizenden automobilisten zijn op weg naar de Internationale Luchtvaart Show Ypenburg (ILSY), maar ook de bollenvelden en de Ronde van Midden-Nederland zijn grote trekpleisters.
Internationale Luchtvaartshow Ypenburg
Op de vliegveld Ypenburg wordt op pinkstermaandag 1955 het grootse vliegfestijn in West-Europa ooit georganiseerd. De voorverkoop van de kaarten voor de vijfde editie van de ILSY verloopt via het hoofdkantoor van Van Gend & Loos in Utrecht. Op de aanplakbiljetten wordt aangeraden om vroegtijdig te komen en ook gebruik te maken van het openbaar vervoer. In de instructies van Van Gend & Loos aan de kaartverkopers staat dat de verkoper de klant, in het geval die met de auto komt, een zogenaamd “P” etiket moet verstrekken. Dit etiket moet de klant op de voorruit van de auto te plakken. Deze vliegshow breekt met 200.000 bezoekers uit binnen- en buitenland alle records.
Andere prioriteiten
Op normale dagen kan Oudenrijn het toenemende verkeer nog wel aan, maar op drukke dagen is gebleken dat dit niet het geval is. Minister van Verkeer en Waterstaat Algera stelt grootschalige verbeteringen van het Nederlandse wegennet en dus ook knooppunt Oudenrijn voor. Hij stuit op verzet bij andere ministers. Het verder uitwerken van het Deltaplan heeft de (financiële) prioriteit.
Meer veiligheid en een betere doorstroming
Pas in 1959 krijgt het knooppunt Oudenrijn een derde rijstrook en een jaar later stoplichten. Deze maatregelen moeten de veiligheid bevorderen en filevorming tegengaan. Op dat moment is minister Algera al afgetreden vanwege zijn slechte gezondheid. Pas in 1968 zijn de files voorlopig opgelost als Oudenrijn is omgebouwd tot een volwaardig klaverbladknooppunt. En ondanks de transformatie tot een klaverturbine in 1996, behoren de files bij Oudenrijn nog altijd niet tot het verleden.
Nationaal Archief
2.18.22 Archief Van Gend & Loos, inv. nr. 7