De leergang privacy bereidt archief- en informatieprofessionals voor op alle veranderingen die de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) met zich meebrengt. Op 26 april en 14 mei vonden de eerste twee bijeenkomsten plaats van.
Werking kennisfunctie
De aanpak van de leergang weerspiegelt hoe de kennisfunctie idealiter werkt: er ligt een vraagstuk met een scholingscomponent, een trainingscomponent en een experimenteercomponent. Door scholing en training aan te bieden helpen we de branche en professie verder. En scheppen we tegelijkertijd een omgeving waarin de deelnemers kunnen experimenteren met het vraagstuk en samen kunnen bouwen aan goed onderbouwde opvattingen en werkmethoden. Kennisnetwerk Informatie en Archief (KIA) ondersteunt dit proces.
Aan de slag
Kees van Noortwijk, (universitair hoofddocent Recht en IT Erasmus Universiteit Rotterdam) en Tjeerd Schiphof, (universitair docent verbonden aan de faculteit Geesteswetenschappen, capaciteitsgroep Media & Cultuur van de Universiteit van Amsterdam en tevens verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam/Archiefschool) verzorgden de eerste dag. Kees van Noortwijk richtte zich op de Europese en Nederlandse context van de AVG. De relatie tussen de AVG en de Archiefwet en het belang van privacybescherming in het dagelijks werk stonden centraal in het college van Tjeerd Schiphof. Cursisten reageerden enthousiast: “Heldere colleges, veel ruimte voor vragen en discussie. Daar leer je zo veel van.”
Casussen
De tweede bijeenkomst stond in het teken van eigen casussen van de deelnemers. Denk hierbij aan persoonlijke vraagstukken of specifieke organisatieproblemen in relatie tot de AVG. Onder begeleiding van een docent werkten de cursisten in kleine groepen aan de inhoudelijke uitdieping van hun casus. Ruimte voor discussie, het stellen van vragen, samen nadenken over oplossingen stonden centraal. “Ik vond de groepsbesprekingen op thematische basis heel nuttig. Mede door de vertegenwoordiging vanuit verschillende organisaties en disciplines kwam een breed scala aan uitdagingen aan de orde”, aldus één van de cursisten. Uiteindelijk werkt iedere cursist zijn of haar casus als eindopdracht uit.
Tijdens de afsluitende derde bijeenkomst presenteren de cursisten hun uitgewerkte casus. We vragen de deelnemers om hun uitgewerkte casus te publiceren op het Kennisplatform Juridische Vraagstukken. Zo bouwen we samen een naslagwerk opdat de hele branche ten goede komt bij het verkennen van de (on)mogelijkheden van de AVG binnen de archieffunctie.
Ook deelnemen?
Het komende jaar wordt de leergang nogmaals aangeboden. Houd de website van het Nationaal Archief in de gaten voor meer informatie.
Informatiefolder AVG
Speciaal voor zorgdragers heeft het Nationaal Archief een informatiefolder ontwikkeld. Heeft u verder nog vragen over de gevolgen van de AVG voor uw instelling? Neem contact op met het Nationaal Archief.