Kennisindex maakt informatie vindbaar

Verzamelplaats kennis en producten op KIA
Afbeelding Student van StartupStockPhotos via Pixabay
14 oktober 2021

Op de website van het Kennisnetwerk Informatie en Archief (KIA) staat een nieuwe zoek- en vindhulp: de Kennisindex. Met deze functionaliteit kunnen bezoekers nu eenvoudig struinen door recente en relevante blogs, presentaties, discussies en vragen over het gezochte onderwerp.

Overzicht van kennisdossiers

KIA heeft een actieve en levendige community. Op het platform delen vakgenoten veel kennis en ervaring. Tegelijkertijd heeft de grote hoeveelheid aan gedeelde informatie er door de jaren heen voor gezorgd dat zoeken en vinden lastiger is. Als oplossing hiervoor is de Kennisindex ontwikkeld. Via deze functionaliteit presenteert KIA in een helder overzicht kennisdossiers. Met een link naar actuele en relevante bronnen.

Slechts enkele kliks

Dankzij de Kennisindex worden bezoekers wegwijs gemaakt in de content die op KIA te vinden is. Aan de hand de kennisdossiers die op alfabetische volgorde gesorteerd zijn, kunnen leden in enkele kliks op hun gemak browsen door gedeelde kennis en informatie. Maar ook dieperliggende informatie is nu goed te vinden. Dat betekent nooit meer gefrustreerd de moed opgeven bij het zoeken naar dié ene presentatie, uit dié ene bijeenkomst, waarin dié ene collega, dié ene praatplaat gebruikte over vernietiging in het GEMMA-gegevenslandschap. In de Kennisindex worden dergelijke relevante bestanden automatisch gefilterd en opgenomen in de kennisdossiers.

Hoe werkt het?

De Kennisindex is dus opgebouwd uit kennisdossiers. Ieder dossier richt zich op een specifiek onderwerp. In de dossiers staan verwijzingen naar actuele bronnen, zowel op als buiten het KIA-platform. De informatie die op KIA te vinden is, wordt door het toekennen van labels (bijvoorbeeld ‘digitale vernietiging’) aan al gepubliceerde of nog te publiceren content beter vindbaar gemaakt. Dit heet tagging. Zo wordt in ieder dossier geautomatiseerd gefilterd op relevante bestanden, blogs en discussies. Daarnaast zijn er ook verwijzingen naar informatie uit kennisbanken buiten KIA. Denk hierbij aan kennisproducten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) of handreikingen van het Nationaal Archief.

Doorlopend in ontwikkeling

Als functionaliteit blijft de Kennisindex in ontwikkeling. Niet zo gek, want inzichten, kennis en informatie volgen elkaar snel op. Om up-to-date te blijven, werken we samen met inhoudelijke experts (beheerders) aan het vormen en onderhouden van de kennisdossiers. Dankzij hun contacten en expertise wordt een dossier gevuld met relevante content. En kan verouderde informatie snel vervangen worden. Daarnaast werken we ook constant aan nieuwe kennisdossiers. Zo staan voor het najaar van 2021 dossiers over o.a. Wet open overheid (Woo), web- en social-media-archivering en linked open data op het programma.

Meebouwen? Graag!

Neem een kijkje op de pagina van de Kennisindex. Ontbreekt daar een onmisbare verwijzing? Of een goed onderwerp voor een kennisdossier? Of misschien kent u of bent u iemand die geknipt is als beheerder voor een kennisdossier? Laat het weten en neem contact op via info@kia.pleio.nl.