Terug naar zoekresultaten

3.17.26 Inventaris van het Secretariaatsarchief van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haaglanden, 1990-1999

Voer een zoekterm in
1 / 670 gevonden
VorigeVolgende

Archief

Titel

3.17.26
Inventaris van het Secretariaatsarchief van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haaglanden, 1990-1999

Auteur

Doxis Informatiemanagers

Versie

09-02-2022

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2011 (c)

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Kamer van Koophandel Haaglanden; Secretariaatsarchief [blok 1990-1999]
KvK Haaglanden, Secretariaat 1990-1999

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1990-1999

Archiefbloknummer

37295

Omvang

; 543 inventarisnummer(s) 14,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het. Er zijn ook stukken in het, heten hetaangetroffen.
Nederlands
Engels
Frans
Duits

Soort archiefmateriaal

Het oudste archiefmateriaal bevat normale geschreven, getypte en gedrukte documenten.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Den Haag Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haaglanden

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat de archiefstukken vanaf 1990 tot 2000, die in aanmerking zijn gekomen voor bewaring. Dit betreft stukken over de organisatie, met onder andere het directiearchief. Een omvangrijk gedeelte van het archief bevat de neerslag van de uitvoering van taken (vooral belangenbehartiging regionaal bedrijfsleven en stimulering van de regionale economie). Als laatste bevat het archief publiciteit, voorlichting en communicatie. Ook zijn er stukken bewaard van de samenwerking met andere Kamers van Koophandel.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van de organisatie
Vanaf de jaren ’60 ontstond er tussen Den Haag en Zoetermeer een toenemende samenwerking. De ‘Enquête Ontwikkeling Bedrijfsleven Haagse Agglomeratie’ van 1965 concludeerde dat er, met het oog op de verwachte groei, ruimten voor verkeersverbindingen tussen Den Haag en Zoetermeer gereserveerd dienden te worden. Tevens moesten er in de gemeente Zoetermeer uitbreidingsmogelijkheden vastgelegd worden voor Haagse bedrijven, ter opheffing van het ruimtegebrek in de agglomeratie.
Tijdens de economische terugval van de jaren ’70, vooral tijdens de oliecrisis, werd de Kamer ingeschakeld voor gedelegeerde overheidstaken, zoals het ingrijpen ten tijde van olieschaarste. De Kamer werd o.a. belast met de uitgifte van ontheffingen voor rijverboden op de ‘autoloze zondagen’. In de voortslepende stagnatie in de jaren ’80 gaf de Kamer prioriteit aan vestigingsmogelijkheden voor bedrijven en goede verkeersverbindingen om de werkgelegenheid te stimuleren. In het belang van de infrastructuur hebben de inspanningen van de Kamer ook geleid tot een halte in Den Haag voor de TGV tussen Amsterdam en Parijs.
De laatste 20 jaar wordt ook steeds meer gekeken naar milieukwesties in sociaal-maatschappelijke beschouwingen en spreekt men over een complex van wonen-werken-milieu. Een ander belangrijk eikpunt is de informatievoorziening en verwerking. Voorbeelden hiervan zijn de publicatie ‘Telematica en de Haagse regio. Een grenzeloze toepassing’, het Haags Informatiseringsplan (HIP), het Instroomproject Schoolverlaters Informatisering (ISI) en het Project Informatie Opleiding Nederland (PION), die op initiatief van de Kamer en met ondersteuning van de gemeente tot stand kwamen.
Fusie
Vanaf 1992 treffen de Kamers van Koophandel Den Haag en Delft voorbereidingen voor een fusie. Zij vinden dat vraagstukken omtrent verkeer en vervoer, bedrijven- en kantoorterreinen, arbeidsmarkt en scholing en ruimtelijk ordening slechts oplosbaar zijn door een (voor de Kamerregio) grensoverschrijdende aanpak. De fusie in 1995 tot de Kamer van Koophandel Haaglanden moet zorgen voor een nauwere samenwerking op de volgende terreinen:
  1. (handels)voorlichting en internationale handelsbevordering,
  2. beleidsadvisering en belangenbehartiging
  3. gebieden waar de efficiency in de beide organisaties kan worden bevorderd: personeel, automatisering en informatisering etc.
De Kamer Haaglanden wordt gevestigd in Den Haag, Delft, Naaldwijk en Zoetermeer en omvat het grondgebied Berkel en Rodenrijs, De Lier, Delft, ’s-Gravenhage, ’s-Gravenzande, Leidschendam, Monster, Naaldwijk, Nootdorp, Pijnacker, Rijswijk, Schipluiden, Voorburg, Wassenaar, Wateringen en Zoetermeer.
Relatie grote/kleine kamers, VVK, SER
Begin jaren ’90 werd van verschillende kanten kritiek geuit op het functioneren van de Kamers van Koophandel en Fabrieken: ze zouden ouderwets zijn, duur en inefficiënt. De vier grote KvK’s (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) namen een te dominante positie in en trokken zich weinig aan van de kleine Kamers. Volgens een onderzoek van de CNV in 1992, moet de Kamer worden gezien als een economisch overlegorgaan met een beperkt aantal taken. Arbeidsvoorzieningen en arbeidsmarktbeleid horen niet tot het primaire takenpakket van de Kamers. Op het gebied van het sociaal-economisch beleid hebben de Kamers geen zelfstandige rol of taak. Ondanks de verplichting van ondernemingen om zich in te schrijven, met de bijbehorende kosten, is de Kamer ook geen organisatie van het bedrijfsleven. Ondernemersbelangen worden behartigd door de werkgeversorganisaties en werknemersbelangen door de vakorganisaties, aldus CNV. Hoewel de VVK steeds meer als spreekbuis van alle Kamers gaat optreden, vindt de CNV de taakstelling van de VVK uitsluitend liggen bij de uitvoering van wettelijke taken. ‘Ten aanzien van beleidsadvisering is er voor de VVK geen enkele taak weggelegd. Regionale beleidsadvisering wordt regionaal ingevuld. Landelijke advisering op economisch terrein is voorbehouden aan de SER.’
Automatisering
In 1997 treedt een nieuw Handelsregister in werking. Deze wet gaat in op de vraag van automatisering en biedt mogelijkheden voor elektronische gegevensopslag en aanbod van handelsregisterinformatie via het internet. In 2003 wordt de elektronische handtekening toegevoegd aan het elektronisch uittreksel van het handelsregister en in 2004 worden alle gegevens van de Kamers van Koophandel samengebracht in een centrale database: het centraal digitaal handelsregister (CDHR).
1.2 Organisatiestructuur
De organisatie van de Kamer van Koophandel bestaat o.a. uit een Algemeen en Dagelijks Bestuur, commissies en werkgroepen. De vergaderingen der Kamer dragen zorg voor de uitvoering van de haar bij Wet opgedragen taken, benoeming van bestuursleden, instelling en samenstelling van commissies, vaststelling van de rekening en verantwoording, vaststellen van de begroting, bepaling van het standpunt van de Kamer betreffende zaken die als belangrijk kunnen worden aangemerkt, en ten aanzien waarvan het standpunt van de Kamer niet uit de als regel gevolgde beleidslijn voortvloeit.
De commissies dragen zorg voor concrete doelstellingen, zoals geformuleerd in een beleidsplan en ze rapporteren de voortgang aan het Bestuur van de Kamer. Tevens vindt regelmatige rapportage aan de Algemene Ledenvergadering plaats. Het Bestuur van de Kamer is verantwoordelijk voor het naar buiten brengen van beleidsstandpunten.
Commissies Kamer van Koophandel Haaglanden
De commissiestructuur van de Kamer van Koophandel Haaglanden is vanaf 1995 georganiseerd via drie lijnen:
  1. functionele commissies voor de verschillende beleidsterreinen
  2. regiocommissies voor Delft, Den Haag, Naaldwijk en Zoetermeer
  3. projectgroepen met concrete taakstellingen
  • Commissie Regionale Economie en Werkgelegenheid
  • Commissie Detailhandel, Horeca en Midden- en Kleinbedrijf
  • Commissie Milieu, Industrie, Energie en Overheidstarieven
  • Commissie Verkeer en Vervoer
  • Commissie Toerisme
  • Financiële Commissie
  • Regio-commissie Westland
  • Regio-commissie Delft
  • Regio-commissie Zoetermeer
  • Regio-commissie Haagse Agglomeratie
  • Commissie Detailhandel, Horeca en MKB
  • Commissie Havens en Visserij
  • Commissie Haagse Binnenstad
  • Commissie Industrie en Milieuhygiëne
  • Commissie Bedrijfsruimte
  • Bedrijfshuuradviescommissie
  • Commissie Makelaardij
  • EEG-commissie (alleen Den Haag)
  • Commissie Public Relations
  • Commissie Voorlichtingsbijeenkomsten
  • Commissie Toerisme
  • Commissie Detailhandel, Horeca, Toerisme en Vrije Tijd
  • Commissie Bedrijfsurgentie
  • Commissie Ontwikkeling Bedrijfsleven
  • Commissie Binnenstad
  • Stuurgroep ROM
  • Stuurgroep HaagCityCard (HCC)
  • Strategische Commissie Kamers Delft/Den Haag
  • Werkgroep en Projectgroep Bedrijven Informatiesysteem Haaglanden
  • Werkgroep kwaliteitszorg informatiebestanden
  • Stuurgroep Kennisnetwerk Haaglanden
  • Stichting Panorama Haaglanden
  • Jury Kamerprijs Vernieuwend Ondernemerschap
  • En overige
Taken
De Kamer van Koophandel heeft drie belangrijke taken:
  • voorlichting geven aan (startende) ondernemers,
  • registratie in het Handelsregister,
  • het stimuleren van de regionale economie.
Geschiedenis van het archiefbeheer
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Selectie en vernietiging
Aanvullingen
Verantwoording van de bewerking
De Kamer van Koophandel heeft in 2009 aan Doxis Informatiemanagers opdracht gegeven voor de bewerking van het directiearchief en het archief dat de regiostimulering omvat van de Kamer van Koophandel Haaglanden. Het archief is gevormd in de blokperiode 1990-1999 en bevat in totaal 42 m1. Het archief zal worden opgenomen in de collectie van het Nationaal Archief.
In de eerste helft van 2009 is dit archief, op basis van de ‘Selectielijsten van de Kamers van Koophandel en Fabrieken in Nederland en de economisch commissarissen vanaf 1998, vastgesteld 10 april 2006, Staatscourant 71 (2006) en anticiperend op het Basisselectiedocument Kamers van Koophandel, 1945-, vastgesteld 14 december 2010, Staatscourant 20483 (2010).
De te bewaren stukken zijn beschreven in MAIS-Flexis. De te vernietigingen stukken zijn verwerkt in een vernietigingslijst. Aan het begin van de bewerking bevatte het archief een totale omvang van ca. 42 strekkende meter. Hiervan komt na bewerking 30 meter in aanmerking voor vernietiging, en 13,5 meter in aanmerking voor permanente bewaring.
De permanent te bewaren archiefbescheiden zijn ontdaan van nietjes, paperclips en plastic, omgepakt in zuurvrije dossieromslagen en verpakt in nieuwe, zuurvrije archiefdozen. De zuurvrije etiketten op de omslagen en de dozen vermelden het archief en het inventarisnummer. Voor aanvang van de bewerking is er door het Noord Hollands Archief te Haarlem een schimmeltest uitgevoerd, waarvan de uitslag negatief was.
De materiële eenheden in deze inventaris betreffen allen omslagen, tenzij anders is vermeld.
Ordening van het archief

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Kamer van Koophandel Haaglanden; Secretariaatsarchief [blok 1990-1999], nummer toegang 3.17.26, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, KvK Haaglanden, Secretariaat 1990-1999, 3.17.26, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Archiefbestanddelen