Terug naar zoekresultaten

2.25.86 Inventaris van het archief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en gedeponeerde archieven, 1943-2014

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.25.86
Inventaris van het archief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en gedeponeerde archieven, 1943-2014

Auteur

DOCFactory

Versie

03-07-2023

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2014 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1956-2014

Archiefbloknummer

P64

Omvang

1654 inventarisnummer(s)

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.
Het archief bevat veel delen met ingebonden notulen en een klein aantal foto’s.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Hoofdbedrijfschap Detailhandel Bedrijfsgroep Detailhandel Centraal Registratiekantoor Bedrijfschap Detailhandel in Aardappelen, Groente en Fruit Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap, , 1956-2014 (2015), , 1943-1957, , 1956-2008, , 1955-1998, , 1956-1999, , 1999-2006

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief is de neerslag van het handelen van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), en van organisaties die óf zijn opgericht door het HBD – al dan niet in samenwerking met anderen – óf zijn opgegaan binnen het HBD. Iedere archiefvormer heeft zich beziggehouden met de detailhandel in het algemeen of een specifiek onderdeel van de detailhandel.Het archief bevat notulen en vergaderstukken van de verschillende organisaties en de grote hoeveelheid branche- en themacommissies binnen het HBD, maar ook publicaties en resultaten van onderzoeksprojecten.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
1. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
In 1956 werd het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) opgericht. Bedrijfschappen zijn publiekrechtelijke organisaties waarin ondernemers en werknemers samenwerken ten behoeve van het belang van de sector en het algemeen maatschappelijk belang. De positie en de bevoegdheden van de bedrijfschappen (en productschappen) waren vastgelegd in de Wet op de bedrijfsorganisatie.
Het doel van de bedrijfschappen was het bevorderen van een goede sociaal- economische ontwikkeling van de betreffende sector. Voor het HBD was dit het bevorderen van de ontwikkeling van de detailhandel voor zowel ondernemers als werknemers. Dit deed het HBD onder andere door als kenniscentrum het overheidsbeleid en de maatschappelijke ontwikkelingen voor de ondernemingen in de detailhandel helder en hanteer te maken.
Op grond van de Wet op de bedrijfsorganisatie was iedere onderneming in de detailhandel verplicht aangesloten bij het HBD. Daarbij werd detailhandel beschreven als: het bedrijfsmatig verkopen van goederen aan particulieren. Het maakte daarbij geen verschil of de detailhandel plaatsvond in een winkel, een marktkraam, via postorder of internet. Iedere onderneming in de detailhandel was verplicht om aan de, door het HBD opgelegde, heffing te voldoen. Deze heffing was afhankelijk van de bedrijfsgrootte (in aantal vestigingen en in aantal medewerkers).
Het HBD hield zich bezig met onderwerpen voor de hele sector, zoals het opstellen van algemeen geldende regels en verordeningen voor de sector, arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, aansluiting van de inhoud van vakopleidingen op werk in de sector, verzamelen en verspreiden van (statistische) gegevens over de detailhandel en de toekomstige inrichting van de detailhandel.
Daarnaast werden op verzoek van de afzonderlijke branches ook branche specifieke activiteiten verricht. Hierbij valt te denken aan branche specifieke professionaliseringsprojecten en promotie van de branche. Deze activiteiten werden gefinancierd uit een zogenoemde bestemmingsheffing die uitsluitend werd opgelegd aan de ondernemingen in de betreffende branche.
De ondersteuning van de verschillende branches vond, ten tijde van de opheffing van het HBD in 2014, plaats vanuit een tiental branchecommissies:
  • commissie Detailhandel, Groenten en Fruit
  • commissie Markt-, Straat en Rivierhandel (ambulante handel)
  • commissie Detailhandel Bloemen en Planten
  • commissie Brood en Banket
  • commissie Dieren en Dierenbenodigdheden
  • commissie Modedetailhandel Midden- en Kleinbedrijf
  • commissie Sportdetailhandel
  • commissie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) Supermarkten
  • commissie Detailhandel in Wild en Gevogelte
  • commissie Wonen
In de loop der tijd zijn branchecommissies opgeheven of samengevoegd, wat blijkt uit het aantal vermelde branchecommissies in deze inventaris. Bovendien stelden zij hun eigen onderzoekscommissies en werk- en projectengroepen samen om doelgericht onderzoek en projecten uit te kunnen voeren.
Het HBD kende ook een aantal subsidieprogramma’s, te weten het programma Professionalisering Detailhandel, het programma Ondersteuning Belangenbehartiging Detailhandel en het programma Ondersteuning Belangenbehartiging Ambulante Detailhandel.
In december 2012 gaf de Tweede Kamer de minister van Economische Zaken de opdracht de bedrijf- en productschappen zo snel mogelijk op te heffen. De Kamer wilde een einde maken aan organisaties met een verplichtend karakter. Samenwerking tussen ondernemingen zou op vrijwillige basis moeten plaatsvinden. Bovendien was de Kamer van mening dat taken met een publiek belang door parlementair gecontroleerde overheden uitgevoerd zouden moeten worden. De schappen pasten daar niet in.
De publieke taken (ook wel medebewindstaken) waren taken van algemeen belang die door de bedrijfschappen werden uitgevoerd namens de overheid. Bij het HBD werden deze uitgevoerd door de Dienst Uitvoering Vestigingswet en de commissie Ondernemingsraden. De taken waren echter al respectievelijk in 1996 en 2010 aan de SER overgedragen, waardoor er bij de opheffing van het HBD in 2014 (net als bij de andere bedrijfschappen) geen publieke taken meer werden uitgeoefend.
Vooruitlopend op de verdere uitwerking door de minister van Economische Zaken heeft het bestuur van het HBD (eveneens in december 2012) besloten om de activiteiten al eind 2013 te staken en in 2014 uitsluitend nog de laatste administratieve en juridische aangelegenheden af te wikkelen. Het HBD heeft er daarbij naar gestreefd zo veel mogelijk activiteiten over te dragen aan de diverse organisaties in en rond de sector om de beschikbare kennis en instrumenten voor de sector te behouden. ( Zie: Overzicht van overgedragen of gestaakte activiteiten stand van zaken 2014 )
Overzicht van overgedragen of gestaakte activiteiten stand van zaken 2014
Overzicht van overgedragen of gestaakte activiteiten stand van zaken 2014
Activiteit Overgedragen aan / voorgezet door Opmerkingen
Kenniscentrum
Basisinformatie Detailhandel Stichting Kenniscentrum Detailhandel i.o. Gegevens beschikbaar op www.detailhandelinfo.nl
Kwartaalbericht Detailhandel (uitgave in samenwerking met Centraal Bureau voor Statistiek - Uitgave is medio 2013 gestaakt
Jaarboek Detailhandel - Uitgave gestaakt
Ondernemingspanel - Onderzoek gestaakt medio 2013
Tabaks- en gemaksmonitor Nederlandse Sigarenverkopers Organisatie (NSO)
Sturen op cijfers Drogisterijen Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB)
Sturen op cijfers Slagers Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS)
Sturen op cijfers opzet en structuur HBA – Centrum voor ambachten
Arbeidsmarkt
Arbeidsmarktinformatiesysteem www.arbeidsmarktdetailhandel.nl Stichting Opleidingsfonds Detailhandel (SOD)
Advies op de sectorpremie Detailhandel Nederland
Servicepunten Detailhandel Lokale servicepunten Begeleiding gestaakt eind 2012; enkele servicepunten hebben activiteiten voortgezet met behoud van de naam
Lokale advisering arbeid en scholing - Activiteit gestaakt eind 2012
Innovatie
Het Nieuwe Winkelen Nog te bepalen, business plan wordt uitgewerkt
Het Nieuwe Samenwerken Bond van Autohandelaren en Garagehouders (Bovag), KNS, Dibevo
Betalingsverkeer
Websites www.kassakiezer.nl en www.betaalterminal.nl en opzet www.checkout.nl Stichting Bevordering Efficiënt Betalen
Monitor betalingsverkeer - Activiteit stilgelegd eind 2012
Duurzaam ondernemen
Training Gegarandeerd goed Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de elektrotechnische detailhandel (OFED) (branchespecifieke versie)
Registratie levensmiddelen-verkopende detailhandel t.b.v. NVWA-verplichting - Convenant eind 2013 opgezegd
Coördinatie overleg consumentenaangelegenheden - Activiteit gestaakt
Ruimtelijke ordening
Lokale ruimtelijk economische adviezen - Alle activiteiten stilgelegd eind 2013
Project Servicekosten Detailhandel Nederland
Winkelcriminaliteit
Projectbegeleiding Keurmerk Veilig Ondernemen Stichting Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Organisatie informatie-bijeenkomsten Laat je niet overvallen CCV
Regeling Afrekenen met winkeldieven Detailhandel Nederland
Slachtofferhulp Detailhandel Detailhandel Nederland
E-learning FHKN (samenwerking van Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) bondgenoten, De Unie en Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) Dienstenbond
Agressie in de winkel op het gebied van opleidingen)
Aanhouden van winkeldieven
Laat je niet overvallen
E-learning Maak een veiligheidsplan voor je winkel Detailhandel Nederland
Lokale website winkeliersverenigingen - Activiteit stilgelegd
Collectief winkelverbod - Activiteit stilgelegd
Onderwijs
HBD cursuswinkel SOD
Beroepenwijzer SOD
Subsidiewijzer SOD
Het Nieuwe Verkopen Branchebureau Mode, Woonwerk, Gebra, Ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische
detailhandel (Uneto-VNI)
Stichting Opleidingsfonds HBD Stichting Opleidingsfonds Detailhandel Ondergebracht bij CKO
Bestemmingsheffingen
AGF
Website www.degroenteman.nl en beeldmerken imagocampagne AGF servicepunt
Website www.socialmediagroenteman.nl AGF-CKO (Centrum voor Kennis en Ontwikkeling)
Beste groenteman van Nederland/groenteman met ster AGF-CKO
Bloemen en planten
Website www.bloeiendvak.nl VBW, Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), Tuinbranche Nederland (TN), FNV en CNV, vertegenwoordigd door VBW
Regionale workshops klantgericht werken VBW en CVAH
Masterclasses oriëntatieproces tuinaankopen TN
Brood en banket
Website www.warmebakker.nl en beeldmerken imagocampagne warme bakker (Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemers Vereniging) NBOV
Voorlichtings- en oprichtingsactiviteiten kredietunie bakkerijen NBOV
Elektronisch ondernemingsdossier bakkersbedrijven NBOV
Dieren en dierbenodigdheden
Omzetmonitor Dierenspeciaalzaken Dibevo
Voorlichtingsactiviteiten verantwoord huisdierenbezit Dibevo
Markt-, straat- en rivierhandel
Uitgifte Bewijs van Registratie (Marktpas) - Uitgifte per 1 december 2013 gestaakt
Hygiënecode Ambulante Handel - Per 1 januari 2014 vervallen
Concept, woord- en beeldmerk de beste markt van Nederland Branchebureau en Opleidingsfonds in de Ambulante Handel (BOAH)
Communicatieplatform ambulante handel BOAH
Diverse publicaties ambulante handel BOAH
Handreiking Veiligheid op de markt Diverse organisaties vertegenwoordigd door BOAH
Realisering sectorinstituut ambulante handel BOAH
Websites www.naardemarkt.nl, www.marktpromotie.nl BOAH
Beeld- en woordmerken consumentencampagne BOAH
Kijk daarvoor ga je naar de markt
Modedetailhandel
Website indemode.nu Inretail
Perscentrum mode Inretail
Reach in de mode Inretail
In de mode on tour Inretail
Winnen met leren mode FNV bondgenoten
Kenjeklant.nl Inretail
Sport
Website indesport.nl Inretail
Reach in de sport Inretail
Winnen met leren sport FNV bondgenoten
Wild en gevogelte
Website www.poelier.nl en beeldmerk consumenten-campagne Proef het echt. De poelier Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren (NBPW)
Wonen
Perscentrum wonen Inretail
Reach in wonen Inretail
Werkeninwonen.nl Inretail
Overige
Website www.verssamenwerking.nl ADN, NBOV, NBPW, KNS, Vakcentrum
2. De Bedrijfsgroep Detailhandel
Over de Bedrijfsgroep Detailhandel is weinig informatie te vinden. Hoogst waarschijnlijk heeft dat te maken met het ontstaan van de Bedrijfsgroep gedurende de jaren van de Tweede Wereldoorlog. Het grootste deel van het bestaande archief is verloren gegaan, vermoedelijk is dit een gevolg van het verblijf van de Sicherheitspolizei in het pand aan de Nieuwe Parklaan 72-74 te Den Haag gedurende (een gedeelte van) de periode 1943-1945. Ook het instellingsbesluit van het HBD en het jaarverslag over 1942-1945 van de Bedrijfsgroep geven weinig inzicht in het ontstaan van de Bedrijfsgroep en de verhouding tot het HBD in de jaren vijftig. Notities inzake de liquidatie van de Bedrijfsgroep en de verkenning van de mogelijkheid tot het overdragen van de resterende financiële middelen aan het HBD vormen echter wel een duidelijke aanwijzing dat het HBD een rechtsopvolger van de Bedrijfsgroep kan zijn. ( Zie inventarisnummers 910, 1647 en 1648. )
3. Het Centraal Registratiekantoor (CRK)
Het Centraal Registratiekantoor werd in 1955 opgericht als het Centraal Registratiekantoor Handel-Ambacht door de samenvoeging van de bestaande registratieve apparaten van de Bedrijfsgroep Detailhandel en de Hoofdgroep Ambacht. Nadat de twee laatstgenoemde organisaties werden opgeheven nam de Sociaal-Economische Raad (SER) het beheer over. Met de oprichting van de Hoofdbedrijfschappen Detailhandel en Ambacht namen de hoofdbedrijfschappen het CRK weer over en stelden er een beheerscommissie voor in. ( Archief HBD, jaarverslag 1956-1957, inventarisnummer 275. ) Vanaf 2008 ging het CRK als de gezamenlijke afdeling Registratie en Heffing van de beide hoofdbedrijfschappen door het leven en was gehuisvest in het pand van het HBD.
4. De Bedrijfschap Detailhandel in Aardappelen, Groente en Fruit
In 1959 werd het Bedrijfschap Detailhandel in Aardappelen, Groente en Fruit (AGF) ingesteld voor ondernemingen die voor menselijke consumptie bestemde aardappelen, groenten, fruit, noten en kruiden aan particulieren verkochten. Wegens een te smal financieel draagvlak werd het bedrijfschap in 1990 beperkt tot de gespecialiseerde detailhandel in AGF, dus alleen voor ondernemingen waarbij de omzet in AGF meer dan een derde van de totale omzet bedroeg. De vraag of de bedrijfschappen niet in hun geheel moesten worden opgeheven leefde toen al en in 1997 werd besloten om het bedrijfschap per 1 januari 1999 te laten opgaan binnen het HBD als Commissie Aardappelen, Groenten en Fruit (AGF) Detailhandel.
5. De Raad voor het Midden en Kleinbedrijf (RMK) en de rechtsopvolger de Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap (RZO)
De Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf werd in 1957 als publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en het Hoofdbedrijfschap Ambachten ingesteld. Als samenwerkingsorgaan van het HBD en het HBA was de taakstelling van de RMK tweevoudig: het uitvoeren van onderzoek en geven van beleidsadvies aan de overheid. Door middel van raadcommissies werden vraagstukken bestudeerd en advies gegeven over ontwikkelingen binnen het midden- en kleinbedrijf en in toenemende mate ook over het zelfstandig ondernemerschap. De RMK wilde ondersteuning verlenen en voorstellen doen ten behoeve en naar aanleiding van overheidsbeleid. Belangrijke thema’s in de tweede helft van de twintigste eeuw waren hierbij de verdergaande internationalisering van de economie, de milieuproblematiek, de demografische ontwikkeling, de arbeidsproblematiek en de technologische ontwikkelingen. ( Archief RMK, inventarisnummer 2101, vergaderstukken presidium 3 dec. 1990. )
De RMK werd gefinancierd door het HBD en het HBA. Wegens bezuinigingen in de jaren negentig werd het noodzakelijk voor de RMK om zich te reorganiseren. Dit leidde er in 1999 toe dat de RMK werd omgezet naar de Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap. De taakstelling van de RZO bleef het uitvoeren van onderzoek en geven van advies aan de overheid, maar de nadruk lag nu op het zelfstandig ondernemerschap in plaats van het midden- en kleinbedrijf.
Een lang leven was de RZO echter niet beschoren, eind 2003 werd de RZO opgeheven. Aanvankelijk werden er nog pogingen gedaan om een doorstart te maken naar een privaatrechtelijke Stichting RZO, maar een structurele financiering bleek niet haalbaar. Met ingang van 1 januari 2004 werd het instellingsbesluit van de RZO ingetrokken. Na de opheffing van de RZO was het HBD verantwoordelijk voor de afwikkeling van de laatste zaken van de RZO. Het HBD trad op in de plaats van de RZO waar nodig, was belast met de vereffening van het vermogen van de RZO en droeg de verantwoordelijkheid voor de archiefbescheiden van de RZO. ( Archief RMK, inventarisnummer 2150, opheffingsbesluit RZO van het HBD in 2003. )
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief heeft zich (met uitzondering van tijdelijk extern geplaatste archiefonderdelen) vanaf de oprichting van het HBD bevonden op de Nieuwe Parklaan 72-74 te Den Haag.
In de loop der jaren heeft meerdere keren selectie en vernietiging plaatsgevonden. De laatste – uit de stukken blijkende - vernietiging heeft in 1996 plaatsgevonden. Een deel van het archief is toen gedeeltelijk extern geplaatst. ( Zie inventarisnummer 1518. ) Daarbij zijn de ingebonden jaargangen van de openbare vergaderingen van 1975-1989 verloren gegaan. Uit losse zaakdossiers zijn de agenda’s, notulen en mededelingen van het bestuur tijdens de inventarisatie in 2014 gereconstrueerd.
De publieke taken die werden uitgevoerd door het HBD zijn in respectievelijk 1996 (Dienst Uitvoering Vestigingswet) en 2010 (Commissie Ondernemingsraden) aan de SER overgedragen. Het overgrote deel van de tot dan toe gevormde neerslag van deze publieke taken is mee overgegaan naar de SER. Stukken betreffende de instelling van de commissie Ondernemingsraden van de sector detailhandel, alsmede notulen en eindrapporten van deze commissie en de commissie Ondernemingsraden Midden- en Kleinbedrijf zijn achtergebleven bij het archief van het HBD en opgenomen in deze inventaris.
Het archief en het archiefbeheer bij het HBD viel onder toezicht en monitoring van de Erfgoedinspectie. ( Zie inventarisnummer 1518. )
Er is sprake van een aantal gedeponeerde archieven:
  • de Bedrijfsgroep Detailhandel van het HBD
  • het Centraal Registratiekantoor (CRK)
  • het Bedrijfschap Detailhandel in Aardappelen, Groente en Fruit (AGF)
  • de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf (RMK) / Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap (RZO)
De gedeponeerde archieven zijn via verschillende wegen bij het archief van het HBD terechtgekomen. De Bedrijfsgroep Detailhandel was vóór het HBD gehuisvest in het pand aan de Nieuwe Parklaan 72-74 te Den Haag. Hoewel het merendeel van dit archief verloren is gegaan, zijn de overgebleven stukken overgedragen aan het HBD toen het HBD het pand betrok.
Na het overgaan van het CRK in 2008 tot de afdeling Registratie en Heffing voor het HBD en HBA werd de nieuwe afdeling in het gebouw van het HBD ondergebracht. Het archief werd tegelijkertijd aan het HBD overgedragen.
Het Bedrijfschap Detailhandel AGF werd in 2008 onderdeel van het HBD als de Commissie Aardappelen, Groenten en Fruit (AGF) Detailhandel. Het archief van het Bedrijfschap Detailhandel AGF werd aan de nieuwe organisatie overgedragen.
Al vanaf de oprichting van de RMK was het HBD de grootste financierder van deze organisatie. Ook na de overgang naar de RZO bleef het HBD grotendeels financieel verantwoordelijk voor de RZO en droeg tevens de verantwoordelijkheid voor het afwikkelen van de laatste administratieve handelingen van de RZO na de opheffing. Om deze redenen werd het archief van de RMK en RZO na de liquidatie aan het HBD overgedragen.
Het archief van HBD en de gedeponeerde archieven zijn in 2014 ter voorbereiding van de opheffing van het HBD in 2014 krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht naar het Nationaal Archief.
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief van het HBD beslaat de gehele bestaansperiode van het HBD. Vanaf het oprichten en reorganiseren tot het opheffen van het HBD zijn stukken terug te vinden. Het archief is vrijwel compleet en bevat stukken over de interne organisatie (notulen algemeen en dagelijks bestuur, jaarverslagen- en boeken, begrotingen, samenstelling van het HBD en bestuur en personeelstukken). Maar ook stukken betreffende de uitvoering van activiteiten zijn opgenomen, zoals het vormen van (advies)commissies, notulen van vergaderingen van deze commissies, (eind)rapporten naar aanleiding van onderzoek en publicaties ten dienste van de detailhandel. Daarnaast zijn er ook stukken betreffende de commissie Ondernemingsraden van de sector Detailhandel en van het Midden- en Kleinbedrijf aan te treffen.
Het archief van de Bedrijfsgroep Detailhandel is zeer incompleet wegens het verloren gaan van vrijwel het gehele archief gedurende de oorlogsjaren. De paar dossiers die bewaard zijn gebleven, bestaan uit een jaarverslag, een documentatiemap als naslagwerk, personeelstukken en stukken inzake het liquidatiesaldo.
Het archief van het CRK bevat voornamelijk algemene stukken (zoals jaarverslagen en jaarrekeningen) en financiële stukken. Het archief is niet compleet.
Het archief van het Bedrijfschap Detailhandel AGF is eveneens niet compleet en bevat ook voornamelijk algemene stukken, namelijk jaarverslagen, jaarrekeningen en notulen van het algemeen en dagelijks bestuur.
Het archief van de RMK / RZO bevat merendeels notulen van het bestuur en het presidium. Een kleiner deel bestaat uit stukken betreffende de interne organisatie en de taakuitvoering. Dit zijn stukken over het reorganiseren van de RMK en het geven van advies of commentaar aan ministers en verschillende commissies van de Tweede Kamer. Deze stukken komen vooral uit de periode van de RZO; van de RMK is naast de notulen weinig bewaard gebleven. Bovendien zijn er over het algemeen weinig financiële stukken in het archief aangetroffen. Het archief is niet compleet.
Selectie en vernietiging
In 2014 heeft DOCFactory in opdracht van het HBD het archief van het HBD en de gedeponeerde archieven geselecteerd en geïnventariseerd. In de loop der jaren heeft meerdere keren selectie en vernietiging plaatsgevonden. In 2014 zijn voornamelijk administratieve bescheiden, dubbelen en stukken ter voorbereiding verwijderd. Stukken betreffende bestuur, beleid, projecten, verordeningen en (branches)commissies zijn in deze inventaris opgenomen. De selectie heeft voornamelijk op dossier- en tabniveau plaatsgevonden.
Het takenpakket van het HBD omvatte in de loop der jaren ook publieke taken. Tijdens de selectie in 2014 is dit onderscheid binnen de taken onderzocht teneinde vast te stellen of de selectie van de weerslag van deze publieke taken wellicht een ander selectie-instrument vereiste dan de branche-gerichte activiteiten.
De publieke taken (ook wel medebewindstaken) van het HBD waren taken van algemeen belang die door het hoofdbedrijfschap werden uitgevoerd namens de overheid. Bij het HBD werden deze taken uitgevoerd door de Dienst Uitvoering Vestigingswet en de Commissie Ondernemingsraden. De taken waren echter al respectievelijk in 1996 en 2010, inclusief de bijbehorende archiefstukken, aan de SER overgedragen, waardoor er bij de opheffing van het HBD in 2014 geen publieke taken meer werden uitgeoefend.
Van de Dienst Uitvoering Vestigingswet zijn daardoor tijdens de inventarisatie in 2014 geen archiefbescheiden aangetroffen. Van de Commissie Ondernemingsraden zijn nog enkele stukken aangetroffen. Deze zijn in de onderliggende inventaris opgenomen. ( Zie de inventarisnummers 8, 10, 71-72 en 95. In 2010 is door de SER aangegeven dat zij deze specifieke archiefbescheiden niet overgedragen wilden hebben. ) Voor de selectie van te bewaren en vernietigen stukken, niet zijnde het archief als neerslag van de publieke taken, is gebruik gemaakt van het Registratuurplan van het HBD. Op 14 december 2011 werden het Besluit beheersregels archiefbescheiden HBD en de Uitvoeringsregeling beheerregels archiefbescheiden HBD door het bestuur vastgesteld. ( Zie vergaderstukken van het Algemeen Bestuur op 14-12-2011, inventarisnummer 707. ) Zie ook; http://wetten.overheid.nl/BWBR0031149/geldigheidsdatum_30-10-2013
Ter voorbereiding van de uitvoeringsregeling werd al in oktober 2011 een toegang op het archief opgesteld: het Registratuurplan HBD. Dit plan was gebaseerd op het Universele Decimale Classificatiesysteem en bevatte tevens een vernietigingslijst. Het in 2014 bestaande archief was op basis van dit registratuurplan geordend.
Voor de selectie van de neerslag van de taken van het HBD heeft DOCFactory gebruik gemaakt van de vernietigingslijst van het registratuurplan. Voor de ordening van de te bewaren stukken is gebruik gemaakt van de thema’s uit het registratuurplan en waar nodig aangepast om de organisatie van het HBD te weerspiegelen. Tevens kon voor het autonome deel van de verrichtte taak gebruik worden gemaakt van Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden van lichamen ingesteld op grond van het Tweede Hoofdstuk van de Wet op de Bedrijfsorganisatie (Staatscourant 18 juni 1979).
Het archief besloeg bij aanvang van de bewerking 81 strekkende meters, na bewerking is de omvang van het archief inclusief gedeponeerde archieven ca 59 strekkende meters.
Verantwoording van de bewerking
Bij de bewerking van de archieven is uitgegaan van de oorspronkelijke interne ordening van de organisatie. Dat betekent dat de dossiers voornamelijk zijn beschreven zoals ze zijn aangetroffen, maar in gevallen waar dit de duidelijkheid ten goede kwam zijn dossiers gesplitst.
De stukken zijn materieel bewerkt door de Haeghe Groep. Hierbij zijn de archiefbescheiden ontdaan van ijzer en plastic, voorzien van zuurvrije omslagen en in zuurvrije dozen opgeborgen.
Ordening van het archief
De indeling van de inventaris is gebaseerd op de organisatiestructuur van het HBD en het registratuurplan. Het HBD en de gedeponeerde archieven zijn elk afzonderlijk beschreven in een eigen rubriek. De rubriek van het HBD en de rubriek van de RMK / RZO hebben een eigen ordening, bij de overige gedeponeerde archieven ontbreekt een verdere organisatorische onderverdeling wegens de geringe omvang van de archieven. Wanneer een rubriek geen verdere onderverdeling heeft zijn de stukken chronologisch geordend.
De ordeningen van het HBD en de RMK / RZO lopen van algemeen naar bijzonder. Onder de rubriek Algemeen, bevinden zich algemene stukken, bestaande uit stukken zoals jaarverslagen en notulen.
Onder de rubriek Bijzonder vallen stukken betreffende de organisatie en de uitvoering van de activiteiten van de archiefvormers. De rubriek Organisatie bevat stukken betreffende de werking van de interne organisatie, zoals stukken op het gebied van de instelling en ontwikkeling van een organisatie, financiële jaarstukken en stukken betreffende het personeel. Onder de rubriek Taakuitoefening vallen stukken betreffende de afdeling Markt-, Straat- en Rivierhandel, de branchecommissies en de behandelde thema’s en de daaruit vloeiende projecten, onderzoeken, verordeningen, notulen, vergaderstukken, (eind)rapporten en publicaties. Binnen de rubrieken zijn de beschrijvingen chronologisch geordend.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Hoofdbedrijfschap Detailhandel, nummer toegang 2.25.86, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Hoofdbedrijfschap Detailhandel, 2.25.86, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Bijlagen

Afkortingenlijst
ADN
AGF Detailhandel Nederland
AGF
Aardappelen, Groenten en Fruit
ARIE
AGF Risico Inventarisatie en Evaluatie
BEA
Branche-energieaanpak
BOAH
Branchebureau en Opleidingsfonds in de Ambulante Handel
Bovag
Bond van Autohandelaren en Garagehouders
BRAM
Branche Aanpak Milieuzorg
CBW
Centrale Branchevereniging Wonen
CCV
Stichting Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
CIMK
Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf
CKO
Centrum voor Kennis en Ontwikkeling
CNV
Christelijk Nationaal Vakverbond
CODO
Centraal Overleg Detailhandelsonderwijs
CRK
Centraal registratiekantoor
CVAH
Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel
DAD
Decentrale Advisering Detailhandel
DHZ
Doe-Het-Zelf
DIBEVO
Dierenbenodigdheden en –voeding
DUV
Dienst Uitvoering Vestigingswet
EIM
Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf
FHKN
Samenwerking van FNV bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond op het gebied van opleidingen
FNV
Federatie Nederlandse Vakbeweging
GEBRA
Gemengde Branche (GPA, huishoudelijk en speelgoed)
GPA
Glas-Porselein-Aardewerk
HACCP
Hazard Analysis and Critical Control Points, risico-inventarisatie voor levensmiddelen
HBA
Hoofbedrijfschap Ambachten
HBD
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
HBH
Hoofdbedrijfschap Horeca
IMK
Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf
IMKO
Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf Opleidingen
KNDB
Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond
KNS
Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie
Maraps
Management rapportages
MITEX
Vereniging van ondernemers in de Modedetailhandel
MKB
Midden- en Kleinbedrijf
MSR
Markt-, Straat- en Rivierhandel
NBOV
Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemers Vereniging
NBPW
Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren
NMP
Nationaal Milieu beleidsPlan
NOVEM
Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu B.V.
NSO
Nederlandse Sigarenverkopers Organisatie
O3D
Over De Digitale Drempel
OFED
Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de elektrotechnische detailhandel
OSA
Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek
PBO
Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie
POBD
Programma Ondersteuning Belangenbehartiging Detailhandel
RBA
Regionale Bureaus Arbeidsvoorziening
RMK
Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf
RZO
Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap
SOD
Stichting Opleidingsfonds Detailhandel
SER
Sociaal-Economische Raad
TN
Tuinbranche Nederland
UECA
Union Européenne du Commerce Ambulant
UNETO
Unie van Electrotechnische Ondernemers
UNETO-VNI
Ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel
VAD
Verordening Arbeidsvoorwaarden Detailhandel
VBW
Vereniging Bloemisten Winkeliers
VDF
Vereniging van Drogisterij- en aanverwante Filiaalbedrijven
VWDHZ
Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche
ActiviteitOvergedragen aan / voorgezet doorOpmerkingen

Archiefbestanddelen